کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بر اساس آمارهای جهانی نزدیک به یک چهارم دنیا کم خون هستند که شایع ترین علت آن کمبود آهن است.

زینب حیدری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج در معاونت درمان با بیان اینکه کم خونی در تمام سنین دیده می شود، افزود: زنان در سنین باروری به علت عادت ماهیانه، بارداری و شیردهی و کودکان زیر پنج سال نیز بیشتر در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن قرار دارند.
وی اظهار کرد: کمبود آهن در سنین کودکی می تواند منجر به تأخیر رشد جسمی، کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوشی به مقدار پنج تا 10 امتیاز شود.
وی ابراز کرد: افرادی که دچار کمبود آهن و کم خونی شده اند، به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، بیشتر بیمار شده و دوره بیماری آن ها طولانی می شود.
حیدری ادامه داد: اثرات کم خونی به ویژه نوع شدید آن در دوران شیرخواری و اوایل کودکی تقریبا غیرقابل جبران بوده و با درمان بعدی هم قابل اصلاح نیست.
وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای جهانی، کمبود آهن به رشد و تکامل مغزی 40 تا 60 درصد کودکان چهار تا 24 ماهه در کشورهای در حال توسعه صدمه می زند. /س

برچسب ها: یاسوج ، کم خونی ، فقر اهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.