موج فرهنگی که با اجرای طرح رمان نوجوان امروز ایجاد شده به حوزه‌ی فیلم، نمایش‌نامه و انیمیشن نیز تسری خواهد یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در گردهم‌آیی کارشناسان مسوول فرهنگی سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: بخشی به عنوان ترجمه به مجموعه رمان نوجوان امروز وارد شده و شورای اقتباس فیلم نیز در امور سینمایی کانون به بررسی این رمان‌ها پرداخته تا 4 عنوان فیلم کوتاه و بلند در اولویت ساخت قرار گیرد.
سیدصادق رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به دانش و آگاهی جوانان امروز و امکاناتی که در جامعه وجود دارد، ما می‌توانیم در کمتر از 3 ماه یک فیلم انیمیشن 120 دقیقه‌ای به بازار عرضه کنیم و در ضمن انیمیشن‌های 10 تا 20 دقیقه‌ای نیز بسازیم.
رضایی در ادامه خطاب به کارشناسان مسوول فرهنگی کانون گفت: کارشناسان و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون باید کتاب‌های رمان نوجوان امروز را مطالعه کرده و با شیوه کانونی نقد و معرفی کنند.
وی تصریح کرد: در عصری که اکنون در آن زندگی می‌کنیم یکی از مباحث پیچیده هر قوم و ملتی، مسایل مربوط به هنر و ادبیات کودک و نوجوان آن قوم است.
رضایی با اشاره به این‌که ورود تغییر در جامعه سنتی توام با انتخاب و انکار بوده است و ممکن بود عده‌ای آن را بپذیرند و گروهی نپذیرند گفت: اما در دهه‌های 50 تا 80 برای تغییراتی که در عرصه فرهنگ، هنر، ادبیات و حتی در زندگی انسان‌ها ایجاد شد دیگر از هیچ‌کس اجازه‌ای گرفته نشد.
مدیرعامل کانون اضافه کرد: در حال حاضر شبکه‌های تلویزیونی ایران با بیش از 17 کانال سراسری، 24 ساعته شده و تغییرات فرهنگی زیادی در زندگی به وجود آورده که به انتخاب ما نبوده و بر ما تحمیل شده است در چنین فضایی کانون باید با شجاعت تغییرات را شناسایی کند در غیر این صورت دیگران برای ما تغییرات را ایجاد خواهند کرد.
به گفته این مقام مسوول در دنیای حاضر با همه پیچیدگی‌هایی که در ابزار و وسایل الکترونیکی ایجاد شده استفاده و کاربری از آن به سهولت امکان پذیر است و به همین دلیل دسترسی افراد به اطلاعات و دانش نیز حتی خارج از چهارچوب‌های رسمی آموزشی نیز تسهیل شده است.
رضایی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید ما تغییری در قومی ایجاد نمی‌کنیم مگر این‌که خودشان بخواهند گفت: قصه‌گویی قدیمی‌ترین و جدیدترین هنر است و آن را می‌توان با شیوه‌های مختلف ارایه کرد که در آن القا و تلقین هم وجود داشته باشد.
مدیرعامل کانون با بیان این‌‌که خداوند وقتی هنری را به کار می‌برد یعنی ظرفیت پذیرش و گرایش به آن هنر را در ذات کودک و نوجوان ایجاد کرده اظهار داشت: کانون بزرگ‌ترین برگِ برنده را در دست دارد و می‌تواند از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند.
وی تأکید کرد: کودکان و نوجوانان با میل خودشان به مراکز فرهنگی هنری کانون می‌آیند و زمانی که در اختیار ما است زمان اوقات فراغت آنان است و چگونگی گذراندن این اوقات و نظارت بر آن، از وظایف اصلی ما به شمار می‌رود.
به گفته رضایی کلیدواژه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، معارف اسلامی، قصه‌گویی، نقد و بررسی کتاب، فعالیت‌های گروهی و اردویی تغییر نمی‌کند اما باید بدانیم که در این ظرف چه چیزی باید بریزیم تا این تغییر ایجاد شود. در جهان امروز شیوه عوض شده اما اصل موضوع تغییر نیافته است.
 وی خطاب به کارشناسان فرهنگی سراسر کشور گفت: شما باید ذائقه، زبان، نیاز و نحوه ارتباط‌گیری با کودکان و نوجوانان را بفهمید. کلیدواژه‌ها، وسعت دایره زمانی و لغاتی که در اختیار آنها است همه دست به دست هم می‌دهند که ارتباط و تعامل فرهنگی ایجاد شود و مربیان مراکز کانون نباید به داشته‌های دوران تحصیل خودشان اکتفا کنند.
مدیرعامل اضافه کرد: دست‌اندرکاران کانون باید عالم، باسواد، تأثیرگذار و به روز باشند و در خود تغییر ایجاد کنند و دایم آسیب‌شناسی کرده و به آرای دیگران مراجعه و از دیدگاه کسانی که دل‌سوز کانون هستند؛ استفاده کنند.
رضایی از کارشناسان فرهنگی خواست تا نیاز بچه‌ها را کشف کنند و مثل آن‌ها جهان را ببینند و گفت کلید میان‌بری در تعلیم و تربیت وجود ندارد که این امر به آهستگی، پیوستگی، آرامش، یقین و اطمینان نیاز دارد.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: کانون اکنون دارای 870 مرکز فرهنگی هنری است و هر مرکز پس از 30 سال بیش از 870 هنرمند به جامعه تحویل داده و این موضوع ارزش زیادی دارد.
رضایی در خصوص فعالیت‌های مذهبی در کانون تأکید کرد که ورود به مسایل مذهبی در حوزه کودک باید به شیوه‌ای خاص و برای نوجوانان به شیوه‌‌ی دیگری بیان و از نگاه اندیشمندان بزرگ استفاده کرده و در دوره کودکی با آن‌ها با ظرافت برخورد و برای نوجوانان ارزش‌ها به صورت مستقیم‌ بیان شود.
وی در پایان در مورد برگزاری جشنواره قصه‌گویی خاطرنشان کرد: جشنواره قصه‌گویی باید به صورت سالانه برگزار شود ولی بخشی‌های جنبی آن مانند مقاله‌نویسی، کارگاه‌ها و... را می‌توان به صورت دوسالانه برگزار کرد.
مرتضی حیدری مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون در بخشی از این مراسم به ارایه گزارشی از 4 کارگروه بررسی شیوه‌نامه‌های همایش کتاب‌خوانی، جشنواره قصه‌گویی، فعالیت‌های دینی و برگزاری اردوهای اعضا و مربیان کانون پرداخت.
حیدری در ادامه گفت: در قالب 4 کمیسیون موضوع‌های جشنواره قصه‌گویی، همایش کتاب‌خوانی، فعالیت‌های دینی و برگزاری اردوها بررسی و زمینه اجرای آن فراهم می‌شود و از هر فعالیتی  که برای عضو مفید نباشد خودداری کنیم.
حیدری خاطرنشان کرد فعالیت‌های کانون رو به رشد بوده و این موضوع نشان دهنده تلاش مضاعف همکاران برای ارایه‌ی مجموعه فعالیت‌های ادبی، دینی، علمی و فرهنگی در کانون است.
وی یادآور شد شاخص‌های کمی و کیفی در حوزه‌های فرهنگی، علمی و دینی سازمان‌دهی شده و استان‌ها بر اساس فرم‌های مشخص شده گزارش ارایه دادند و تحلیل‌ها نیز انجام شده است.
مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون تصریح کرد: امسال با محور مهدویت 12 اردو برگزار خواهد شد که در گردهم‌آیی کارشناسان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
حیدری افزود: محور اصلی فعالیت‌های کانون کتاب است و کتاب تنها عنصر تأثیرگذاری بوده که سعادت کودکان و نوجوانان را تأمین می‌کند و امسال در همایش بزرگ کتاب‌خوانی فعالیت‌های کتاب‌خوانی منسجم‌تر می‌شود.
وی اظهار داشت: در درون کانون فعالیت‌های انتشارات و گرافیک، کتاب‌خانه مرجع و مراکز فرهنگی هنری هم‌چون روخوانی، امانت کتاب و... در حوزه‌ی سیاست‌های کلان بررسی می‌شود.
حیدری در پایان اضافه کرد: در زمینه مباحث دینی، کانون فعالیت‌های زیادی مانند آشنایی با قرآن، احکام و حدیث انجام داده و اکنون باید این فعالیت‌ها ثبت و ضبط و به حوزه کارشناسی کشانده شود.
او از کارشناسان فرهنگی خواست تا موضوع‌هایی که در مورد این مباحث ارجاع می‌شود کارشناسی کنند تا بتوانیم این فعالیت را متناسب با سن اعضای کانون طراحی کنیم./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.