مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد؛

گروه سنی 20 تا 30 سال بزرگترین گروه معتاد در کشور

مدير كل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي از ادغام خدمات ترك اعتياد در برنامه پزشك خانواده خبر داد و گفت: گروه سنی 20 تا 30 سال بزرگترین گروه معتاد در کشور هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر عباسعلي ناصحي در نشست خبري هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: طي چند ماه آينده برنامه پزشك خانواده به مرحله اجرا مي‌رسد و قرار است خدمات ترك اعتياد نيز در اين برنامه ادغام شود. پيش‌بيني مي‌شود با اين ادغام، كيفيت خدمات درماني و همچنين پوشش خدمات ارتقاي قابل ملاحظه‌اي يابد.  
وي افزود: اعتياد يك بيماري سخت، مزمن و صعب العلاج است و عوارض متعدد جسمي و رواني را در پي دارد و سالانه ميلياردها دلار صرف اعتياد شده و سود كلاني نصيب توليد كنندگان و قاچاقچيان مي شود.
وي با اشاره به شعار امسال هفته مبارزه با مواد مخدر «نسل جوان ايمن از اعتياد سرمايه ملي است» گفت: در حال حاضر هدف اصلي مافياي مواد مخدر جوانان هستند و به دليل اين كه جوانان نيروي مولد هر جامعه محسوب مي شوند هرگونه آسيب به اين قشر ممكن است كل كشور را تحت تأثير قرار دهد.
دكتر ناصحي بيان كرد: بزرگترين گروه سني كه گرفتار اعتياد هستند،‌گروه سني 20 تا 35 سال هستند و هدف مافياي مواد مخدر گرفتار كردن اين گروه است.
 مدیر کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت نقش باورهاي ديني را در كاهش  استفاده جوانان از مواد مخدر بسيار مهم عنوان كرد و گفت: بايد در جهت پيشگیري از اعتياد بر اساس آموزه هاي ديني و فرهنگي تلاش كنيم.
وي خاطرنشان كرد: همه سازمان هاي كشور بايد در امر مبارزه با مواد مخدر سهيم باشند كه در اين زمينه  برگزاري نشست هاي تخصصي مي تواند كارگشا باشد.
دكتر ناصحي در ادامه بيان كرد: كميته درمان يكي از كميته هاي فعال در  ستاد مبارزه با مواد مخدر است كه رياست اين كميته با معاون درمان بوده و به طور مستمر جلسات خود را برگزار كرده و در خصوص موضوعات كلان درمان كشور برنامه ريزي مي كند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر سازمان بهزيستي، معاونت اجتماعي وزارت كشور و سازمان زندان ها در حوزه درمان، آسيب شناسي و حمايت هاي اجتماعي همكاري هاي خوبي را با وزارت بهداشت داشته اند.
 مدیر کل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت اجراي برنامه پيشگيري از سوء مصرف مواد براي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، اجراي برنامه‌هاي مهارت‌هاي فرزندپروري جهت خانواده‌ها، آموزش كارشناسان دانشگاه‌ها در حوزه پيشگيري از سوء مصرف مواد، طراحي برنامه پيشگيري از سوء‌ مصرف مواد در محيط‌هاي آموزشي، برنامه درمان سوء مصرف مواد را از جمله اقدامات وزارت بهداشت براي كنترل، پيشگيري و مبارزه با اعتياد عنوان كرد.  
وي اظهار داشت: در حال حاضر 189 مركز درمان اعتياد در بخش دولتي و در سطح دانشگاه‌ها فعالند. همچنين دو هزار و 162 مركز نيز با مجوز وزارت بهداشت به صورت خصوصي خدمات ترك اعتياد را ارائه مي‌دهند.  
دكتر ناصحي اضافه كرد: در حال حاضر 47 هزار و 233 نفر تحت پوشش مراكز درمان دولتي و 385 هزار و 417 نفر تحت پوشش مراكز غير دولتي قرار دارند. عمده اين مراكز براي درمان اعتياد در مواد مخدر فعاليت مي‌كنند. در مجموع اكنون در سطح كلي كشور كمبودي از نظر مراكز ارائه‌دهنده خدمات ترك اعتياد نداريم، اما ممكن است در برخي از استان‌ها اين كمبود را داشته باشيم. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار