آشنايي ورزش پيلاتس

نام شيوه ي پيلاتس برگرفته شده از نام مبتكر آن ژوزف پيلاتس متولد سال 1880 در آلمان است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران ، ژوزف پيلاتس ورزشكاري تمام عيار، كه سبكي در ژيمناستيك بر روي زمين را ابداع كرد .متدش  كه در سال هاي در دهه 20 موفقيتي چشمگير عظيم در آمريكا بدست آورد امروزه پيلاتس فني بين يوگا و ژيمناستيك است كه در تمام دنيا به آن پرداخته مي شود .

مبتکر شیوه ی پلاتس :
ژوزف پیلاتس متدش را در جنگ جهانی اول در انگلستان بر روی هم وطنان زندانی اش و سپس سربازان زخمی و بی حرکت ابداع و امتحان کرد او نظر داشت از وسایل وفنر تخت ها برای به حرکت انداختن و کنترل کردن ماهیچه ها استفاده کند پس این متد ، فنی برای ایجاد مقاومت است.
سپس در سال های دهه 20 این متد در آمریکا بسیار محبوب می شود و مانند ژیمناستیک بر روی زمین با وسیله و یا بدون وسیله صورت می گیرد.

** اصول شیوه ی پیلاتس: شیوه ی پیلاتس بر 8 اصل قراردارد: تمرکز – کنترل – تنفس دقت – توالی و تنهایی .

حالت بدن عصر اصلی کار بر روی تعادل بدن است این حالت برشکم ، باسن و عضلات تمرکز یافته است حرکات پیلاتس نیازمند تنفس است.

در نهایت حرکات پیلاتس از حالت بدن ، حرکت و تنفس ترکیب شده اند تمرینات این ورزش کمی از یوگا و ژیمناستیک تقلید شده اند این حرکات الهام گرفته از شیوه های زندگی و حتی سنت ها هستند.

پیلاتس که بر روی زمین انجام می شود ویژگی های خاص خود را دارد و با وسایل مخصوصی صورت می گیرد توپ ، فنر ، کشو ... این وسایل باعث عدم تعادل و در نتیجه آن به حرکت در آمدن انواع ماهیچه های متعادل کننده می شوند اما پیلاتس به هیچ وجه حرکات خشن و شدیدی بروز شکار تحصیل نمی کند بلکه  با مقاومت و با آرامی صورت می گیرد.

در جریان این تمرینات، بعضی ازماهیچه ها را فعال می کنیم که به طور عادی کمتر به آنها نیاز داریم و درمقابل یک سری دیگر از ماهیچه ها راکه عموما سفت وکشیده هستند را شل می کنیم و همچنین با آگاهی از بدن و کارکردش تعادلش را بازسازی می کنیم پیلاتس دربهبود نیروی ماهیچه ها ،انعطاف ، هماهنگ سازی و مراقبت از آن ها نقش دارد.

فواید پیلاتس: 1-اصلاح و بهبود وضعیت بدن با تقویت و نیرو دادن به عضلات شکم- چهار سر ران – باسن و کمر.

2-پیشگیری از آسیب های مرتبط با وضعیت بدن
3- افزایش انعطاف پذیری بدن
4- کاهش فشار عضلانی
5 کنترل استرس ها به لطف فن تنفس پر انرژی و ایجاد حس سلامتی
6- اصلاح هماهنگ سازی
7- دریافت اطلاعات سلامتی ازوضعیت بدن با نگاه مثبت به سودمندی حرکات
انجام پيلاتس
 اساس حركات پيلاتس بر حدود 500 تمرين قرار دارد كه وضعيت بدن،حركت و تنفس را درگير مي كند تمام ماهيچه ها گاهي اوقات نياز دارند كه  تناوب در تركيب هاي غير معمول قرار گيرند.
 هر سانس تمرين پيلاتس عموما 60 دقيقه طول مي كشد قصد پيلاتس مي تواند به عنوان ورزش اصلي، حركت تكميلي براي يك تمرين ديگر و يا به عنوان روش توانبخشي به كار گرفته شود.
همه مي توانند پیلاتس انجام دهند شيوه ي پبلاتس هم ورزشكاران حرفه اي در سطوح بالا و هم افراد بي تحركي را كه آرزوي تناسب اندام دارند را فرا مي گيرند.
در نهايت پلاتس به زنان باردار نيز توصيه مي شود
 متد استات ، متد به روز شده ي پلاتس است كه يافته هاي اخير درباره ي ستون فقرات را نيز در مي گيرد اين  توسط مايرا استات يك ايروبيك كار حرفه اي طراحي شده است.
 همچنين ورژن هاي ديگري نيز وجود دارد مانند پلاتس متد آليانس و يامتدی كه توسط مركز آن "مك ميلان پلاتس "پيشنهاد شده است./با

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار