سقوط پی در پی بالگردهای نظامی آمریكا كه قرار است در ژاپن مستقر شوند، باعث واكنش مردم این كشور شده و دورنمای حضور نیروهای آمریكایی در جزیره اوكیناوا را با علامت سوال روبرو كرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال مخالفت دو شهر ژاپنی از جمله اوكیناوا كه قرار است میزبان بالگردهای آمریكایی موسوم به عقاب دریایی باشند، واشنگتن ناچار شد روز جمعه به نمایندگان ژاپن در ایالات متحده توضیحاتی ارایه كند.

عقاب دریایی می تواند مانند بالگرد یا هواپیما از زمین برخیزد. از این بالگرد در جنگ های عراق و افغانستان هم استفاده شده است؛ با این حال، از ماه آوریل (فروردین – اردیبهشت) تاكنون، دو فروند از این پرنده آمریكایی به دلایل نامعلوم دچار سانحه شده و سقوط كرده است.

هفته پیش سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت كه قرارداد اعزام عقاب دریایی به جزیره اوكیناوا به سرانجام نخواهد رسید؛ مگر آنكه توكیو تضمین هایی درباره امنیت این هواپیما دریافت كند.

از سوی دیگر، دولت های دو كشور، در ماه آوریل و در واكنش به فشار شهروندان اوكیناوایی، اعلام كردند كه 9 هزار تن از مجموع 20 هزار نیروی ایالات متحده از این شهر خارج و به منطقه ای دیگر از ژاپن اعزام خواهند شد.

اوكیناوایی ها معمولا به خطرات ناشی از حوادث نظامی، سر و صدای زیاد و جرایمی كه نظامیان آمریكا در شهرشان مرتكب می شوند ،اعتراض دارند. در چنین شرایطی، سقوط نابهنگام هواپیماهای آمریكایی، زخم های قدیمی را دوباره باز كرده است.

كانتوكو ترایا، نماینده اوكیناوا در پارلمان ژاپن، به خبرنگاران گفت 'اگر دولت های دو كشور، اعزام این هواپیماها را به زور عملی كنند، با انفجار خشم عمومی روبرو خواهند شد.'

فرماندار اوكیناوا نیز با اعزام هواپیماهای آمریكایی مخالف است و انتظار می رود انجمن شهر ایواكونی، روز جمعه، پیش نویس بیانیه ای را تصویب كند كه در آن قید شده 'حوادث اخیر، باعث نگرانی شهروندان و آشفتگی در شهر شده است.'

یوشیهیكو نودا، نخست وزیر ژاپن نیز كه قرار است روز شنبه برای شركت در مراسم یادبود جنگ جهانی دوم به اوكیناوا برود، احتمالا با پرسش های بسیاری درباره طرح دولت خود روبرو خواهد شد.

بالگردهای 70 میلیون دلاری عقاب دریایی، آخرین نسل از بالگردهای ترابری در ارتش آمریكا هستند. این پرنده، تركیبی از بالهای هواپیما و ملخ های بالگرد را به طور همزمان دارد و سرعت آن، دو برابر بالگردهای متعارف است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار