نتايج بررسي جديد محققان محيط زيست نشان مي دهد جمعيت پنگوئن هاي امپراتور طي چند دهه آتي به علت کاهش يخهاي قطب شمال، به شدت کاهش خواهد يافت.

به گزارش سرويس دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛محققان موسسه اقيانوس شناسي وودز هول در اين تحقيقات که نتايج آن در شماره اين هفته نشريه بيولوژي تغييرات جوي منتشر شده است جمعيت کلوني پنگوئن هاي امپراتور در منطقه ترادلي قطب شمال را بررسي کردند.
دانشمندان با شبيه سازي رايانه اي تغييرات جوي و استفاده از مدلهاي آماري جمعيت پنگوئن ها به اين نتيجه رسيدند که تا سال دو هزارو صد شمار زوجهاي بارور پنگوئن هاي امپراتور حدود هشتاد درصد کاهش مي يابد.
اين گروه از محققان براساس تحقيقات قبلي  که در اين زمينه صورت گرفته بود، تغييرات يخهاي قطبي در زمانهاي مهم سال از جمله زمان تخمگذاري، مراقبت از تخم و مراقبت از جوجه ها و نيز اينکه ضخامت يخها چه ميزان بر باروري امپراتورهاي نر و ماده تاثير مي گذارد، بررسي کردند. اين محققان با اين حال اعلام کردند اين بررسي به علت دشواري پيش بيني تغييرات جوي و نيز واکنش پنگوئن ها با نکات مبهم زيادي روبرو بود.
با اين حال تقريبا همه شبيه سازيهاي رايانه اي به کاهش شديد جمعيت کلوني ترادلي منجر شد که منطقه ساحلي در قطب شمار به شمار مي رود و دانشمندان فرانسوي بيش از پنجاه سال است پنگوئن هاي اين منطقه را زير نظر دارند.
استفاني ژنوريه مدير اين تحقيقات گفت بهترين پيش بيني ما نشان مي دهد تا سال دو هزار و صد ميلادي تنها پانصد تا ششصد جفت بارور از پنگوئن هاي امپراتور باقي مي ماند، اين درحالي است که جمعيت اين پنگوئن ها در حال حاضر حدود سه هزار جفت بارور است. /ع
گفتني است کلوني پنگونهاي جزاير ديون نزديک شبه جزيره آنتارکتيک غربي در حال حاضر منقرض شده است که به گفته جانورشناسان علت اصلي اين مسئله کاهش يخ هاي قطب بوده است.
به گزارش شين هوا، پنگوئن هاي امپراتور که جانوراني با قد يک متر و بيست سانتيمتر هستند، در حال حاضر پرجمعيت ترين گونه هاي پنگوئن ها به شمار مي روند. با اين حال آنها به شدت در برابر تغيير در يخ دريا آسيب پذير هستند، چرا که تنها در اين يخها جفتگيري و تخمگذاري مي کنند و جوجه هاي خود را پرورش مي دهند. اگر اين يخها زودتر از موعد يعني در فصل جفتگيري پنگوئن ها آب شوند، ميزان تولد جوجه در کلونيها از به شدت کاهش خواهد يافت. همچنين ناپديد شدن پخهاي دريا مي تواند بر منابع غذايي پنگوئن ها به شدت تاثير بگذارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار