رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با بیان اینکه تامين امنيت غذايي و رفع محروميتهاي اقتصادي عامل توسعه بهره‌وري و عوامل توليد در بخش كشاورزي است گفت: ضريب امنيت غذايي در بخش كشاورزي در دهه گذشته50 درصد بود و اين ميزان در حال حاضر به 95 ‪ درصد رسيده است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، محمدیان در جلسه شورای مدیران سازمان ميزان توليد محصولات كشاورزي استان را سالانه 4ميليون و 900 هزار تن ذكر كرد و گفت:در كشورما بين قيمت عرضه محصول توسط كشاورز و قيمت مصرف‌كننده فاصله زياد و غيرمنطقي وجود دارد  و متاسفانه محصولات كشاورزي  با قيمت نازل از كشاورز خريداري و با قيمت گزافي به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

 رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان با بیان اینکه تفکر حاکم بر سازمان جهادکشاورزي استان به سمت ارزش افزوده و تأمين امنيت غذايي مردم طراحي شده است يکي از عوامل موثر در توسعه بخش کشاورزي را توليد محصول با ارزش افزوده بالا عنوان نموده و گفت:تفکر توسعه بخش کشاورزي در استان بر اين قرار گرفته است که کشاورزي با صنعت در کنار هم و مکمل يکديگر باشند تا ارزش افزوده بيشتري داشته باشند.

 وي دانش بومي مدرن، مراکز علمي دانشگاهي و دسترسي آسان به بازار مصرف را از عوامل توسعه بخش کشاورزي اين استان برشمرد و با يادآوري موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي اين استان در توليد محصولات کشاورزي گفت‌: اين استان با کمتر از سه درصد خاک کشور قادر به توليد حدود پنج درصد از توليدات بخش کشاورزي کشور است.

محمديان طرح بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي توليد دام و طيور، طرح خاکورزي حفاظتي، مديريت هوشمندکشاورزي وتوليد محصول سالم وارگانيک را از اولويت اجرايي اين سازمان برشمرد و گفت:با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها سيستم گرمايشي مرغداريهاي اين استان مجهزبه هيتر موشکي شده وبا اجراي اين طرح سالانه به ميزان 54ميليون و 709هزار ليتر در بخش کشاورزي استان در واحدهاي دام و طيور استان صرف جويي شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه ايجاد اشتغال براي فارغ‌التحصيلان بخش كشاورزي را از دغدغه هاي مهم اين سازمان برشمرد و گفت: هم‌اكنون ‪ بیش از 5 هزار دانش آموخته بخش كشاورزي در استان بيكار هستند كه بايد فضا براي اشتغال اين كارشناسان در مزارع فراهم شود  .

وي با تاکید بر اهميت بكارگيري دانش‌آموختگان براي بالابردن سطح كيفي و كمي محصولات كشاورزي افزود:استفاده از تخصص اين كارشناسان علاوه بر افزايش سطح توليد موجب ايجاد اشتغال و بكارگيري روش‌هاي علمي در كاشت، داشت وبرداشت محصول مي‌شود وسياست سازمان جهادكشاورزي بر اين است كه با راه‌اندازي مجتمع‌هاي بزرگ كشاورزي از دانش آموختگان كشاورزي استفاده كند.

محمدیان با بیان اینکه هم‌اكنون بیش از 185 هزار بهره‌بردار بخش كشاورزي در استان وجود دارد ادامه داد: تنها يك درصد داراي تحصيلات دانشگاهي مرتبط هستند.

وي با بيان اينكه توسعه كشت محصولات گلخانه‌اي افزايش ميزان توليد را به همراه دارد گفت: طبق برآوردهای موجود در هر هكتار زمين زيركشت گوجه فرنگي‪   30تن محصول برداشت مي‌شود درحالي كه در مجتمع‌هاي گلخانه‌اي ميزان برداشت از هر هكتار‪   300  تن می باشد  .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر اینکه توسعه و حمايت از كشت گلخانه‌اي كه با فضا و مصرف آب كم، محصولات زيادي توليد و به بازار عرضه مي‌شود بايد مورد توجه و حمايت بيشتري قرار گيرد، ابراز امیدوارکرد با مدیریت صحیح کشت گلخانه ای آنچنانکه شایسته نام آذربایجان است بتوان در رشد و توسعه بخش کشاورزی استان سهیم بود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.