نشریه فارن پالیسی آمریکا اشاره کرد که رئیس جمهوری مخلوع مصر بار سنگینی بر دوش رئیس جمهوری آینده مصر برجای گذاشته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، در این مطلب که با عنوان میراث شوم فرعون منتشر شد، به فساد گسترده، نهادهای فروپاشیده دولتی، دموکراسی ظاهری ، فضای آلوده سیاسی، اقتصاد در حال ورشکستگی، نظام آموزشی بی بنیان و بخش بهداشت و درمان نامتناسب اشاره شد.
نویسنده با بیان اینکه برخلاف برخی اعتقادت این مصر نبود که مبارک را فروخت بلکه مبارک مصر را فروخته است، افزود:  مبارک سرمایه های کشورش را غارت کرد و حتی به جسد بی جان برجای مانده از مصر نیز رحم نکرد و تلاش کرد مردم مصر را از کرامت، عزت ملی و وابستگی به کشور جدا کند.
در این نوشته آمده است تاریخ از مبارک جز به عنوان یک شخصیت شکست خورده و مستبد یاد نخواهد کرد حال آنکه وقتی در چهاردهم اکتبر 1981 به عنوان ریاست جمهوری مصر قسم یاد کرد از سخنانش چنین برداشت می شد که رئیس جمهوری اصلاح طلب زمام امور را در دست گرفت زیرا سعی کرد خود را به مخالفان نزدیک کند و متعهد شد قانون اضطراری در کشور را با تدبیر و حکمت اجرا نماید.
بر اساس این مطلب انقلاب اخیر مصر تنها دلایل اقتصادی نداشت بلکه بیش از آنکه دلایل اقتصادی در بروز انقلاب نقش داشته باشد خشم مردم از تقلب نظام سیاسی و تلاش مسئولان برای بازی با رای مردم آن هم جهت خوش خدمتی به مبارک و اطرافیانش زمینه را برای بروز انقلاب فراهم کرد.
فارن پالیسی در آخر نوشت: مبارک که سعی داشت نفوذش در مصر را روز به روز افزایش دهد نفوذ مصر را در منطقه و جهان کاهش داد و با ایجاد یک حکومت مطلقه در کشور در پی سرکوب مخالفان برآمد.
برچسب ها: مبارک ، مصر ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار