رييس‌جمهوري اسلامي ايران و دبير كل سازمان ملل متحد در ملاقاتي دوجانبه آخرين مسايل و موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي را بررسي و در خصوص راهكارهاي حل مشكلات موجود در جهان با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، محمود احمدي‌نژاد شامگاه (چهارشنبه) به وقت محلي در حاشيه اجلاس جهاني توسعه و محيط زيست (ريو+20) در ديدار بانكي مون دبير كل سازمان ملل متحد با بيان اينكه بايد در جامعه جهاني، تفاهمي درباره ارائه تعريفي درست و ايجاد مفهومي صحيح و جامع از انسان و انسانيت شكل بگيرد، نقش سازمان ملل را در تحقق اين امر تأثيرگذار و داراي اهميت خواند و تصريح كرد: بايد در جهان فرصتي بوجود آيد تا به واسطه آن همه ملت‌ها در فضايي مسالمت‌آميز و همراه با صلح و عدالت به توسعه همه‌جانبه دست يابند.

رييس‌جمهور افزود: دستيابي به اين مهم مسئوليتي همگاني است و همه دولت‌ها و ملت‌ها بايد براي تحقق آن در جهان تلاش كنند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اين ديدار در خصوص مسايل سوريه با تأكيد بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشكلات در اين كشور اظهار داشت:‌ جمهوري اسلامي ايران با هرگونه دخالت بيگانگان در اوضاع داخلي سوريه مخالف بوده و معتقد است مسايل در اين كشور بايد با گفتگو و تفاهم متقابل ميان طرفين حل و فصل شود.

رييس‌جمهور تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در راستاي حل و فصل مناقشات سوريه با هر گونه طرحي از سوي سازمان ملل مبني بر حل مسايل بر پايه گفتگو و احترام به حقوق مردم اين كشور همكاري و از آن حمايت كنند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه سازمان ملل متحد بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي و مديريت كند تا مسايل در سوريه بدون دخالت‌هاي خارجي و از طريق گفتگو حل و فصل شود، خاطر نشان كرد: آزادي، عدالت و برخورداري از حق انتخاب و حاكميت ملي از حقوق مسلم مردم سوريه است كه هرگز با كشتار و دخالت بيگانگان محقق نخواهد شد.

رييس‌جمهوري اسلامي ايران در خصوص موضوع هسته‌اي و مذاكرات اخير ايران با 1+5 در مسكو نيز با تأكيد بر اينكه قانون بايد براي همگان بطور يكسان اجرا شود، اظهار داشت: تمامي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تاكنون در چارچوب قوانين مقررات و تحت نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و جمهوري اسلامي ايران با همه تعهدات خود پايبند بوده و به آنها عمل كرده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه مايل هستيم تا در گفتگوهاي خود با 1+5 به تفاهمي متقابل دست پيدا كنيم، تصريح كرد: گفتگوهاي جمهوري اسلامي ايران با 1+5 فرصت مناسبي براي آنها خواهد بود تا به مرز قانون باز گردند.

رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران هرگز به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و همواره خواستار برقراري دوستي و محبت ميان دولت‌ها و ملت‌ها است، گفت: مستكبران و سلطه‌گران بايد از دشمني با ملت ايران و ساير ملت‌هاي عدالت‌طلب و آزادي‌خواه دست بردارند، چرا كه امروز اوضاع جهان به گونه‌اي است كه اساس همكاري ميان ملت‌ها بسيار مناسب‌تر و بهتر از ايجاد دشمني و اختلاف است.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران در گفتگوهاي اخير خود با 1+5 در مسكو پيشنهادات قانوني، سازنده، عادلانه و دوستانه‌اي را در خصوص حل موضوعات مطرح و ارائه كرد كه اميدواريم در نشست‌هاي آتي به تفاهم مورد نظر دست پيدا كنيم.

بانكي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار ضمن تقدير از حضور و سخنراني رييس جمهور کشورمان در اجلاس جهاني توسعه و محيط‌زيست (ريو+20) اظهار اميدواري كرد كه سند نهايي اين اجلاس با توافق همه كشورها موجب توسعه، رشد، پيشرفت و آباداني براي همه ملت‌هاي جهان باشد.

وي همچنين نقش جمهوري اسلامي ايران را در منطقه و جهان حائز اهميت دانست و گفت: ايران همواره در مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي به عنوان كشوري تأثيرگذار مطرح بوده كه امروز نيز نقش بسزايي را در عرصه‌هاي مختلف جهاني ايفا مي‌كند.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار