ماهواره‌هايي كه به فضا پرتاب مي‌شوند با توجه به نوع، اندازه و ماموريتي كه دارند در مدار مخصوص خود قرار مي‌گيرند.

مجتبي سرادقي، كارشناس ارشد علوم فضايي ايران در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: ماهواره‌ها بسته به نياز جامعه و براساس طبقه‌بندي براي تحقيقات علمي نيز طراحي و ساخته مي‌شوند.
وي افزود: بيشتر اطلاعاتي كه ماهواره‌هاي علمي در اختيار دانشمندان قرار مي‌گيرد مربوط به پيدايش و نحوه تشكيل جهان است.
سرادقي اظهار داشت: امروزه بسياري از علوم پيشرفته دنيا را مديون اين ماهواره‌ها هستيم و آنها اطلاعات دقيقي در خصوص زمين و فضا كه شامل تغيير و تحولات كهكشاني ستارگان، سيارات، خورشيد و شرايط ماه و زمين در اختيارمان مي‌گذارند.
وي تصريح كرد: جمع‌آوري اطلاعات درباره تركيبات و تاثيرات فضا در نزديكي زمين يكي از ماموريت‌هاي ماهواره‌ها هستند و ماهواره‌ها بسته به نوع و اندازه‌گيري آن‌ها درهر مداري قرار خواهند گرفت.

**ماهواره‌هايي كه به بررسي سيارات و ستارگان مي‌پردازند تلسكوپ فضايي نام دارند
سرادقي عنوان كرد:‌ذخيره سازي اطلاعات مربوط به تغيير زمين و اتمسفر اطراف آن كه به وسيله ماهواره‌هاي علمي كه در مدار قطبي خورشيد آهنگ قرار مي‌گيرند صورت مي‌پذيرد.
وي مشاهده و بررسي ساير سيارات و ستاره‌هاي موجود در فضا را يكي ديگر از ماموريت‌هاي ماهواره‌هاي علمي دانست و گفت: اكثر ماهواره‌هايي كه چنين تحقيقاتي مي‌كنند تحت عنوان تلسكوپ فضايي در مدارهاي كم ارتفاع در حال چرخش هستند.
سرادقي يادآور شد: اساس ساخت ماهواره‌هاي علمي مطالعه بر روي كره زمين بوده و اطلاعات مهم درباره يخ‌هاي قطبي، پديده هاي دروني زمين ، اثرات خورشيد بر روي دماي زمين را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۰۹:۲۴ ۰۱ تير ۱۳۹۱
دمت گرم آقای سرادقی
آخرین اخبار