تامين منابع مالي مناسب نقش قابل توجهي دررونق فعاليتهاي ساخت وساز دارد.

كريم آقاجاني كارشناس مسائل اقتصادي درگفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت؛ امروز،‌ بانكها مي توانند در راستاي تحقق تدابير مقام معظم رهبري علاوه بر حمايت از توليد در بخش مسكن ، حمايت از كار و سرمايه ايراني را نيز نويد بخش باشند وي ادامه داد :درحال حاضر صنایع مختلفي دربخش مسكن وجود داردكه با توليد محصول نهايی خود، سهم تاثير گذاري در تكميل واحدهاي مسكوني به عنوان يك محصول نهايي ايفا مي نمايندهمچون صنعت سيمان،‌سنگ،‌كاشي و سراميك،‌فولاد و ابزار آلات ساختماني،‌ برق و شيشه و... ايفا مي كند كه نقش قابل توجهي درافزايش توليدات كشور دارد وي تصريح كرد:اين صنايع بعنوان صنایع شاخص ارتباط دو سویه ای در رونق بخش مسكن دارندبطوريكه در اين بخش قريب به 300 شغل در رشته هاي مختلف خرد و كلان صنعتي فعاليت دارند كه از بنايي گرفته تا سيم كشي، لوله كشي، نجاري،‌كاشي كاري و ... درصورت تامین مالی مناسب علاوه بر نقش اجرايي خود در تكميل واحدهاي مسكوني، رونق محدوده بخش خود را در توليد و توزيع در پي خواهد داشت.

كريم آقاجاني بابيان اين مطلب افزود: امروزه نقش سازمان ها در دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنچنان برجسته است که سازمانهای هر جامعه را ، گردونه های تحقق هدفهای آن می دانند.وي اظهار داشت : از جمله چالش های اساسی سازمانهای امروزی رقابت است که نه تصادفی و نه مبتنی بر اقبال و بخت است. برای پیروزی در این عرصه تدابیری نظیر انعطاف پذیر نمودن سیستم های تولید در راستای پاسخگوئی به نیازهای بازار مورد تاکید قرار گرفته و اینگونه انعطاف ها فقط با برخورداری سازمان از ویژگیهای مناسب از جمله ساختار مطلوب میسر می شود.

اين استاددانشگاه عنوان كرد: در ساختار اقتصادی هر کشور سیستم مالی جایگاه ارزشمندی را بخود اختصاص داده است که بدون شک نظام بانکی رکن اساسي و محور بسیار مهم آن ساختار است . تاجائیکه بدون داشتن یک شبکه توسعه یافته ومدرن بانکی ودرمجموع یک سیستم کارآمد مالی ، نایل شدن به رشد دریک نظام اقتصادی بعید به نظرمیرسد به همین سبب است که توسعه ساختارهای مالی در دنیای امروزی به مثابه یکی از بدیهیات مهم و کلیدی محسوب می شود.

كريم آقاجاني اظهار داشت: روند رشد جمعیت در دهه شصت و سالهای اخیر موجب افزايش تقاضا در بخش مسكن به تناسب تحول در ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي با مدنظر قراردادن شاخص های رفاهي و معشيتي شده است. اين رويكرد اجتناب ناپذير به سهم خود موجب بروز بي انضباطي در قيمت ها، بي نظمي در بازار عرضه و تقاضا، رشد غير متعارف قيمتها و از همه مهم تر بی استانداردي در ساخت كه همانا منجر به كاهش كيفيت است مي شود.

اين كارشناس امور اقتصادي تاكيد كرد: امروز،‌ بانكها مي توانند در راستاي تحقق تدبير مقام معظم رهبري علاوه بر حمايت از توليد در بخش مسكن ، حمايت از كار و سرمايه ايراني را نيز درقالب حمايت ازتوليدكنندگان داشته باشند. در بخش مسكن صنایع مختلفي هستند كه با توليد محصول نهايی خود، سهم تاثير گذاري را در تكميل واحدهاي مسكوني به عنوان يك محصول مكمل ايفا مي نمايند.

صنعت سيمان،‌سنگ،‌كاشي و سراميك،‌فولاد و ابزار آلات ساختماني،‌ برق و شيشه و... بعنوان صنایع شاخص ارتباط دو سویه ای با رونق بخش مسكن دارند. در بخش مسكن قريب به 300 شغل در رسته صنعتي در مقیاس هاي خرد و كلان فعاليت دارند كه از بنايي گرفته تا سيم كشي، لوله كشي، نجاري،‌كاشي كاري و ... درصورت تامین مالی مناسب علاوه بر نقش اجرايي خود در تكميل واحدهاي مسكوني، رونق بخش خود را در محدوده توليد و توزيع در پي خواهد داشت.

كريم آقاجاني ضمن اشاره به تاثير برنامه ریزی میان مدت،بررونق فعاليتهاي اقتصادي ادامه داد: . این جهت گیری توسط شبکه بانکی مزایای چون :

1. افزایش سرعت و کیفیت تولید در بخش مسکن ،

2. افزایش اشتغال و سرعت گردش پول و بازگشت منابع بانکها و کاهش مطالبات،

3. کاهش ناهنجاریهای اجتماعی مرتبط با کمبود مسکن ،

4. استحکام هرچه بیشتر نظام اقتصادی کشور و توانمند سازی دولت در پاسخگویی به نیازهای مردم،

5. کمک به کنترل تورم از طریق هدایت منابع پولی کشور به سمت بخش های مولد و افزایش قدرت خرید خانوارها را به دنبال دارد.


اين كارشناس اقتصادي اظهار داشت ؛باید توجه داشت که نقش بازارها در رشد اقتصادی کشورها امری غیرقابل انکار است و به قول لویت، یک کشور با ساختن کارخانه ها صنعتی نمی شود بلکه با ایجاد بازارهاست که صنعتی می شود. این نکته بیانگر اهمیت فوق العاده بازار سازی به خاطر حمایت از تولید است که بازارهای فعال در حوزه مسکن نیز از فعالیت بیشتری برخوردار خواهند شدبدیهی است که با تسهیلات دهی بانک ها در حوزه صنعت مسکن (ساخت مسکن) طبیعتاً همزمان با آن صنایع وابسته به بخش فوق الذکر که تأمین کننده مواد اولیه هستند رونق بیشتری خواهند گرفت در نتیجه کالاهای تولید شده که بازار مصرف آن ها همان متقاضیان مسکن خواهد بود پر رونق شده و در سال 1391 که به عنوان سال تولید ملی نامگذاری گردیده،حمایت ها منطقی تر و اثربخش تر بوده و کالاها با کیفیت بهتر تولید و به فروش خواهد رفت که تداوم آن می تواند باعث رشد اقتصادی و بهبود وضعیت درآمدی عموم شود.

وي پيرامون حل مشكل مسكن توسط بانكها، ابراز داشت: در فاز اول پس از ايجاد رونق در بخش مسكن از طریق تامین مالی زيربخشهاي مرتبط با توليد مسكن، ‌دو اقدام اساسي لازم است كه مسئولين و دست اندركاران ،‌ بايد زمينه لازم را فراهم كنند.

1- توليد صنعتي مسكن

2-مثلث بقاء

وي گفت :كارشناسان معتقدند گرايش به صنعتي از سنتي موجب كاهش قيمت تمام شده محصول مي شود و اين به سبب اعمال مديريت صحيح بر اجراء،كيفيت، ‌نظارت، تامين مواد اوليه استاندارد و رعايت حداقل ها مي باشد. قطعا" اگر به دنبال صنعتي شدن مسكن باشيم به سبب تسهيم هزينه هاي ثابت تولید و ساخت مسكن در كل پروژه و تاثير آن در اقلام متغير و نيمه متغير شاهد كاهش قيمت تمام شده خواهیم بود كه در تحقق اين فرآيند خواست چندين ساله متقاضيان بخش مسكن مي باشد.

از همه مهمتر تلاش در صنعتي شدن به دنبال خود فرایند كاهش قيمت درخريد مواد اوليه را دارد. مي دانيم كه رقابت در بين عرضه كنندگان مواد اوليه، علاوه بر ارتقاء كيفيت، موجب تحول مثبت در كاهش قيمتها به سبب ایجاد تداوم و حيات در بازار خواهد بودکه بروز اين وضعيت موجب كاهش قيمت تمام شده مسكن خواهد شود.

وي در پايان خاطرنشان ساخت؛ سوق منابع بانكي به بخش مسكن از اقدامات حياتي در تحقق فرآيندهاي قبلي است. تدوين استراتژي مرتبط و لازم با تجميع و تجهيز منابع در شبكه بانكي و سوق آن به بخش مسكن به تناسب نياز بازار مسكن و حمايت از سازندگان مسكن توسط وزارتخانه هاي متولي در قالب چارچوب خاص خود كه مي طلبد مشاركت جامع كارشناسان و صاحبنظران را داشته باشد، ‌نوید بخش آينده اي درخشان در بخش مسكن خواهد شد كه لازم مورد توجه مسئولين قرار گيرد./عب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار