فرش نماد صلح به یاد بود پانصدمین سال حیات علمی علامه عبدالعلی بیرجندی در هفته فرهنگ و هنر خراسان جنوبی در پاریس مقر یونسکو رونمایی می شود

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که 5 تا 11 تیر امسال هفته فرهنگ و هنر خراسان جنوبی در پاریس برگزار می شود، گفت: برنامه های متنوعی در زمینه برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان در مقر یونسکو پیش بینی شد که رونمایی از فرش نماد صلح به یادبود پانصدمین سال حیات علمی علامه عبدالعلی بیرجندی، منجم و ریاضیدان ایرانی از جمله برنامه های این هفته است.

محمد مطهری فر درباره مشخصات و ویژگی های این فرش اظهار داشت: این فرش با هدف ترویج و گسترش صلح از سرزمین خورشید، خراسان جنوبی در سازمان علمی- آموزشی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو رونمایی می شود و دارای قسمت های متعددی است که در هر بخش آن مضامینی جا گرفته است.

وی افزود: این فرش چون دیگر قالی های زیبای ایرانی حاشیه ای همگون در اطراف دارد و از سه قسمت تشکیل شده است که در بیرونی ترین حاشیه آن واژه صلح به هفت زبان فارسی، نگلیسی، چینی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و عربی دیده می شود و در دو طرف حاشیه نیز چهار نماد از شهر بیرجند مرکز خراسان جنوبی طراحی شده است.

وی چهار نماد بافته شده در این فرش را مدرسه شوکتیه به عنوان اولین مدرسه علوم جدید در شرق کشور و دومین مدرسه در ایران، ساختمان عمارت اکبریه بیرجند، زعفران به عنوان محصول شاخص خراسان جنوبی و گل نرگس به عنوان یک مرکز تولیدی این گل در کشور عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متن فرش نماد صلح نیز در برگیرنده چند نشان و نماد بوده و مرکزی ترین قسمت متن ترنج یا خورشید میانه است که پیام این فرم طراحی اتحاد و به هم پیوستن است.

مطهری گفت: در طرف چپ فرش میدان آزادی تهران و بالای سمت راست آن دروازه تخت جمشید به عنوان پیچیده ترین و زیباترین معماری های کهن ایرانی با جلوه های بی شمار صلح بافته شده است.

وی عنوان کرد: دو درخت سرو هم در دو طرف پایین متن فرش طراحی شده زیرا درخت سرو از نمادهای زیبا و کهن ایرانی است که به درخت مهر (دوستی) مشهور است و این درخت کاربردهای زیادی در هنرهای تجسمی ایران دارد.

وی اظهار داشت: در تهیه فرش نماد صلح اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعضای هیئت علمی همایش علامه عبدالعلی بیرجندی همکاری داشته اند.

وی افزود: این فرش در شهرک سهامی فرش طلوع قالی قهستان با عرض 720 و طول 1080 توسط سیده معصومه و سیده زینب نوازی، سکینه حدادی، حسنیه دهخواه و نجما مقدم بافته شد و اجرای طراحی آن را علی رجبی مقدم بر عهده داشت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.