دستورات تغذيه اي براي مقابله با سندروم قبل از قاعدگي

مصرف نمك بايد حتي الامكان محدود شود،فراموش نكنيد نوشیدنیهای آماده و گازدار نيز درصد نمک بالایی دارند .

دكتر كتايون برجيس،جراح و متخصص زنان در گقتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه سندروم قبل از قاعدگي موجب بروز اختلالاتي در زندگي و روابط كاري خانم ها مي شود گفت: با رعايت نكاتي در رژیم غذائی مي توان شدت بروز اين علايم را كاهش داد يا كاملا برطرف كرد.

وي در ادامه افزود: روزانه شش وعده غذا بخورید كه این برنامه شامل سه وعده غذای اصلی به علاوه غذای سبک ساعت ۱۰ صبح ، عصرانه و غذای سبک قبل از خواب می شود . اگر تاکنون برنامه غذایی شما به جز این بوده است آن را ترک کنید و فقط وعده های غذائی کوچک بخورید .

دكتر برجيس يادآور شد: خانم هایی که نمی خواهند وزن خود را کاهش دهند یا نیاز به کاهش وزن ندارند ، بايد کالری مصرفی خود را به ۱۵۰۰کالری ( رژیم سبک ) در روز کاهش دهند و خانمهایی که نیاز به کاهش وزن دارند کالری مصرفی خود را به ۱۰۰۰ کالری ( رژیم متوسط ) در روز محدود نمایند .

وي با تاكيد بر اينكه در اين دوران خانم ها بايد از مصرف چربیهای اشباع شده خودداری كنند گفت: مصرف نمك بايد حتي الامكان محدود شود،فراموش نكنيد نوشیدنیهای آماده و گازدار نيز  درصد نمک بالایی دارند .

وي همچنين افزود: از مصرف کافئین ، قهوه ، چای ، کولا ، شکلات خودداری نمائید ولي مصرف قهوه بدون کافئین ضرری ندارد .

دكتر برجيس گفت: مصرف سبزیجات پهن برگ ( مانند کاهو ) و نیز غلات را افزایش دهید و مصرف گوشت قرمز را به حدود ۱۰۰ گرم در روز و مجموع پروتئین مصرفی را به حدود ۱۲۰ گرم برای رژیم های غذایی ۱۰۰۰ کالری یا ۲۰۰ گرم در رژیم های غذایی ۱۵۰۰   کالری کاهش دهید برای تأمین پروتئین ، ماهی ، گوشت سفید و غلات مناسب هستند . مصرف تخم مرغ ، پنیر ، شیر ، ماست و کره باید محدود شوند .

اين جراح و متخصص زنان با تاكيد بر افزايش مصرف کربوهیدراتهای مرکب نظیر غلات و سبزیجات گفت: حتي الامكان مصرف قند را کاهش دهید ولي  از مصرف آب نبات ، شکلات ، شیرینی و بستنی خودداری نمائید و در عوض از میوه های تازه بیشتر استفاده کنید .

دكتر برجيس گفت: از مصرف غذاهای غذاهای آماده و کنسروی ، چیپس ، چوب شور ، سوسیس ، ماهی ساردین ، حبوبات ، چغندر ،‌ ژامبون و کالباس ، شلغم ، ترشی کلم ، گوشت های دودی ، سس خردل ، سس مایونز ، سس گوجه فرنگی ، سس سویا ، ترشیجات و زیتون پرهیز كنيد.

اين جراح و متخصص زنان با بيان اينكه مصرف بعضي از غذاها موجب كاهش علايم مي شود گفت: مصرف لبنیات كم چربی و تمام میوه جات و سبزیجات ، گوشت سفید ، بوقلمون ، گوشت گوساله ، گوشت بره و اکثر ماهیهای تازه مفید هستند و می توان از آنها به عنوان وعده های سبک غذایی استفاده کرد .

دكتر برجيس خاطر نشان كرد: اگر با وجود رعایت توصیه های فوق هنوز دچار ناراحتی بودید حتماً با پزشک خود مشورت كنيد، زيرا این مشکل درمان دارویی مؤثری نیز دارد ./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار