نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: قصد كانديداتوري براي انتخابات رياست جمهوري را ندارم چرا كه مدعي به اندازه كافي وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس و دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در نشست خبري خود به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه هاي مختلف پاسخ داد.

باهنر در ابتداي اين نشست با اشاره به فرا رسيدن سالگرد شهادت شهيد مصطفي چمران وي را يكي از نمونه هاي كم نظير و شايد بي نظير انقلاب اسلامي دانست كه توانسته بود صفات متفاوت و متضادي را در خود جمع كند.

وي ادامه داد: شهيد چمران در دفاع از مردم فلسطين و انقلاب اسلامي ايران تمام عيار بود و ظاهر قضيه اين گونه است كه عرفان و جنگ نمي تواند با دكتراي فيزيك جمع شود ولي چمران مصداق جمع كردن اين صفات الهي در كنار هم بود.

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص برگزاري مجمع عمومي اين جامعه اظهار داشت: جامعه اسلامي مهندسين يكي از تشكل هاي صنفي سياسي فعال در صحنه كشور است و همواره از ابتداي تاسيس آن تلاش خود را  بر اين قرار داده كه مشي راهبردي اصولگرايي را دنبال كند.

وي ادامه داد: جامعه اسلامي مهندسين در جهت وحدت نسبي ميان اصولگرايان تلاش كرده و در طول مدت فعاليت خود نيز از خطر انحراف، فتنه و فساد در امان بوده است و اميدواريم با تبعيت از مقام معظم رهبري بتوانيم در ارتقا اهداف كيفي و كمي جمهوري اسلامي ايران تلاشي فعالانه داشته باشيم.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: جامعه اسلامي مهندسين يكي از تشكل هاي نسبتا فعال و موثر در صحنه سياسي كشور است و تلاش ما بر اين بوده كه مجمع عمومي را در آستانه هفتم تير ماه كه سالگرد شهادت شهيد بهشتي و هفتاد و دو تن از ياران با وفاي انقلاب است، را برگزار كنيم و در طول اين دو سه دوره نيز موفق شديم مجمع عمومي را در هفتم تيرماه برگزار كنيم.

* شهيد بهشتي مصداق كار تشكيلاتي است

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كرد: علت اين كه ما قصد داريم مجمع عمومي را در آستانه شهادت شهيد بهشتي برگزار كنيم اين است كه وي را به عنوان مصداق عيني كار تشكيلاتي انقلاب اسلامي مي دانيم و توجهي كه شهيد بهشتي به كار تشكيلاتي و سازماني در زمينه فعاليت هاي سياسي و اسلامي داشت بي نظير بود.

*اعضاي هيئت رئيسه نمي توانند رئيس كميسيون دگيري باشند

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره كميسيون اصل 90 و گزينه هاي احتمالي رياست آن اظهار داشت: مطابق آيين نامه داخلي مجلس كميسيون اصل 90 ، هشت نفر عضو ثابت دارد و ساير كميسيون هاي تخصصي نيز يك نماينده در اين كميسيون دارند و آن نماينده همزمان با اين كه در كميسيون تخصصي خود فعاليت دارد مي تواند در كميسيون اصل 90 نيز حضور داشته باشد.

وي ادامه داد: نماينده كميسيون ها با آغاز كار اين كميسيون ها طي هفته گذشته مشخص مي شود و اعضاي هيئت رئيسه مجلس نيز نمي توانند رئيس كميسيون ديگري و يا سخنگوي آن باشند و من نيز براي رياست كميسيون اصل 90 نامزد نيستم.

وي ادامه داد: نامزدهاي رياست كميسيون اصل 90 از ميان همان هشت نفر عضو ثابت هستند.

*انتخابات رياست جمهوري آينده به صورت پارلماني برگزار نمي شود

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره اين كه آيا انتخابات رياست جمهوري آينده ممكن است كه به صورت پارلماني برگزار شود گفت: من بعيد مي دانم كه اين اتفاق بيفتد چرا كه فرصت كوتاهي تا انتخابات رياست جمهوري مانده و اين مسئله اي بود كه اولين بار از جانب مقام معظم رهبري مطرح شد و ايشان گفتند كه اگر لازم باشد احتمال تغييراتي در اصول قانون اساسي نيز وجود دارد.

وي ادامه داد:‌فرآيند اصلاح اصول قانون اساسي فرآيندي دقيق، قوي و طولاني است و بعيد مي دانم كه در انتخابات رياست جمهوري آينده اين اتفاق بيفتد.

*به عملكرد مجلس نهم اميدوار هستم

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني حداد عادل يكي از چهره هاي سياسي و ارزشي نظام است اما در انتخابات مجلس شوراي اسلامي برخي از تشكل ها از وي استفاده كردند و جايگاه حداد متزلزل شد شما چه راهكاري براي حفظ جايگاه وي پيش بيني مي كنيد؟ اظهار داشت: حداد عادل يكي از شخصيت هاي فرهيخته، فرهنگي و مقبول در جامعه است و در دو سه دوره انتخابات تهران نيز وي راي بسيار خوب و متفاوتي از ساير نامزدها كسب كرده است و اصولا من مصلحت نمي دانم كه بحث انتخابات داخلي مجلس به رسانه ها كشيده شود چرا كه مردم به وظيفه خود عمل كردند و نمايندگان خود را به مجلس فرستادند.

وي ادامه داد: در انتخابات مجلس نهم، شاهد رقم خوردن حماسه اي بزرگ توسط مردم بوديم و علي رغم اينكه بعضي از همكاران ما در مجلس هشتم نتوانستند به مجلس نهم بيايند مي توانم بگويم مجلس نهم داراي نمايندگاني متخصص، مجرب و متدين است كه مي توانند در سطوح عالي مديريتي كشور مفيد باشند و من به عملكرد مجلس نهم بسيار اميدوار هستم.

باهنر ادامه داد:‌رقابت هاي داخلي مجلس مي تواند فرصت هاي خوبي را ايجاد كند اما اينكه چرا حداد در مرحله دوم كانديدا شد را بايد از خودش بپرسيد ولي شايد اگر كانديدا نمي شد بهتر بود، البته حداد عادل نيز در اين زمينه تحليل هاي عميقي دارد و لابد ايشان نيز دلايل خود را براي كانديدايي دارد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: من در سال سوم مجلس هشتم در فراكسيون اصولگرايي براي هيئت رئيسه مجلس راي كافي را نياوردم و بسياري از نمايندگان به من اصرار كردند در صحن علني كانديدا بشوم و حتي رقباي من نيز معتقد بودند كه مي توانم در صحن علني راي بياورم ولي من به تصميمات تشكيلاتي متعهد هستم و شايد حداد عادل نيز قصد داشته كه با تصميمات تشكيلاتي همراه شود اما بايد پاسخ اين سوال را از خود حداد عادل بپرسيد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نبايد بعضي از تشكل ها حداد عادل را وارد بازي هاي سياسي مي كردند، گفت:‌به نظر من كار سياسي بازي نيست و در اين زمينه از رسانه ها گله دارم و حلقه مفقوده جمهوري اسلامي همان كارهاي حزبي است.

وي ادامه داد: اگر كارهاي حزبي به صورت حساب شده و دقيق دنبال شود بسياري از مشكلاتي كه در كشور وجود  دارد تعديل مي شود بنابراين رفتار حزبي در مجلس را به عنوان بازي سياسي قبول ندارم بلكه آن را يك رفتار عاقلانه دموكراتيك مي دانم و اگر قرار باشد احزاب مقتدري در ايران شكل بگيرد نوع تصميم گيري و اساسنامه آنان با غرب متفاوت است و حزب را بايد در ايران بومي سازي كنيم.

اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالي درباره فراكسيون جامع اصولگرايان نيز اظهار داشت: تقريبا همه گرايش هاي اصولگراي مجلس، فراكسيون جامع اصولگرايان را قبول دارند ولي در ميان اين گرايش ها مواضع متنوعي وجود دارد و اختلاف سليقه را به عنوان يك فرصت مي بينيم.

وي ادامه داد: فراكسيون هاي مختلف اصولگرايي مي توانند تشكيل شوند اما در مواردي كه نياز به يك موضع جامع اصولگرايي است بايد فراكسيون هاي مختلف با يكديگر وارد مذاكره شوند.

وي تصريح كرد: فراكسيون هاي مختلف اصولگرايي در مباني با يكديگر مشترك هستند مثلا همه آنان موضع مشخص و يكساني در سياست خارجي و تبعيت از مقام معظم رهبري دارند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي شرط اصلي رقابت را رعايت اخلاق اسلامي دانست و گفت: بايد از پرخاشگري و تندي دوري كنيم و رقابت سالم را محور كارآمدتر كردن نظام جمهوري اسلامي قرار دهيم.

*5+1 به دنبال تلف كردن زمان است

باهنر در خصوص مذاكرات 1+5 و ايران در مسكو نيز اظهار داشت: اين مذاكرات آزموني براي 1+5 و ايران بود و جمهوري اسلامي نيز در اين آزمون به آنان نشان داد كه منطقي و اصولي بحث مي كند.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي از ابتدا تا كنون بر دو مسئله تاكيد داشته يكي اينكه ما از حق خودمان يعني داشتن فناوري هسته اي و غني سازي به هيچ قيمتي صرف نظر نمي كنيم و در مذاكراتي پافشاري هاي هئيت مذاكره كننده ايراني اين مسئله را به غرب ثابت كرد.

باهنر افزود: مسئله ديگر كه مورد تاكيد جمهوري اسلامي است استفاده از اين فناوري بدون هيچ گونه انحرافي و فقط براي اهداف صلح آميز است و قوي ترين مستند ما همان فتواي رهبري در اين باره است كه آن را حرام دانستند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ما از گروه 1+5 انتظار داريم كه اگر مي خواهد با ايران در يك چهارچوب حقوقي مذاكره كند زمينه كاملا آماده است ولي بايد حقوق ايران را به رسميت بشناسند و ما نيز به وظايف خود  در چهارچوب NPT عمل مي كنيم و به آن پايبند هستيم.

وي ادامه داد: 1+5 به دنبال تلف كردن زمان است و ما با وجود اينكه به اين تحليل رسيده بوديم اما به صورت جدي در مذاكرات شركت كرديم و پيشنهادات خوب و روشني را مطرح كرديم.

*جامعه اسلامي مهندسين به دنبال حضور مستقل در انتخابات نيست

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه حزب موتلفه اعلام كرده كه به صورت مستقل در انتخابات حضور پيدا مي كند آيا جامعه اسلامي مهندسين نيز به صورت مستقل در انتخابات رياست جمهوري حاضر مي شود؟ گفت: در رابطه با فعاليت هاي سياسي استدلال هايي وجود دارد كه غير قابل خدشه است و تاكيد ما بر رسيدن بر اتحاد و وحدت بوده و در صحنه سياسي از اتحاد و همدلي ضرر نكرده ايم و در انتخابات مجلس نهم نيز علي رغم اينكه برخي از تشكل ها به يكديگر گلايه اي را داشتند اما اصولگرايان توانستند بيش از 90 درصد كرسي هاي مجلس را كسب كنند.

باهنر ادامه داد: اختلاف نظرهايي در ميان اصولگرايان وجود دارد اما اين اختلاف ها در گرايش هاي زير سطح اصولگرايي است اما اينكه جامعه اسلامي اعلام كند كه به صورت مستقل مي آيد يا خير، اين را خيلي مفيد نمي دانم و معناي آن اين نيست كه همه اصولگرايان بايد با يك جمله وارد شوند اما تلاش ما اين است كه به وحدتي همراه با اكثريت اصولگرايان برسيم.


*در صدد تشكيل حزب فراگيرتري هستيم كه جامعه اسلامي هم عضو آن باشد

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در خصوص گسترش اين جامعه نيز تصريح كرد: در كشور بايد چند حزب شناسنامه دار وجود داشته باشد كه در چهارچوب قانون اساسي فعاليت كنند و در مجمع عمومي حامعه اسلامي مهندسين نيز ما مصوبه اي داشتيم كه به اعضاي شورا اجازه مي داد در جهت گسترش و تاسيس حزب فراگيرتر حركت كنند ولي متاسفانه اين مسئله با فتنه 88 متقارن شد و تجربه ها نيز نشان داده است كه تشكيلات نمي تواند در فضاي تند و تيز متولد شوند.

وي تاكيد كرد: اميدواريم كه در صورت فراهم شدن امكانات بتوانيم حزب فراگيرتري را تشكيل بدهيم كه جامعه اسلامي مهندسين نيز يكي از اعضاي آن باشد.

* جوسازي رسانه اي دادگاه اختلاس بيمه وجاهت قانوني ندارد

 نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص جو سازي برخي رسانه ها و اظهارات برخي متهمين در دادگاه اختلاس بيمه گفت: اينها حرف هايي ا ست كه قاعدتا رسانه هاي مي زنند و به صورت طبيعي متهمين سعي دارند كه با بردن نام افرادي ديگر فضا را توسعه دهند،

ضمن اين كه اين جو سازي ها وجاهت قانوني ندارد.

وي ادامه داد: من از رسانه ها تعجب مي كنم كه قصد دارند دايره و افراد محيط متهمين را توسعه بدهند البته قوه قضاييه در پرونده فساد اقتصادي خوب عمل كرده و تابه حال نيز پيگيري جدي انجام شده است.

* مجلس از تلاش قوه قضاييه حمايت مي كند

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مجلس از فعاليت و تلاش قوه قضاييه حمايت مي كند و دستگاه قضا نيز نبايد در رسيدگي به اتهامات متهمين براي خود خط قرمزي قائل شود.

وي تاكيد كرد: هر فردي كه از سوي دستگاه قضايي احضار مي شود بايد پاسخگو باشد، اما بايد اجازه بدهيم كه دادگاه كار خود را پيش ببرد و مطرح كردن اسامي جديد صرفا به قصد حاشيه سازي انجام مي شود و ممكن است در روند رسيدگي اشكالاتي ايجاد كند.

*سيستم تك حزبي تابلوي دموكراسي ندارد

دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي مبني بر تشكيل احزاب فراگير گفت: من معتقد به سيستم تك حزبي نيستم چرا كه اين سيستم تابلوي دموكراسي ندارد و بايد احزاب متنوعي در كشور شكل بگيرد.

وي ادامه داد: احزاب مطرح در نظام هاي مطرح اندك است و اين نظام ها، داراي سيستم تك حزبي، دو حزبي و يا چند حزبي هستند كه تك حزبي قاعدتا دموكراتيك نيست.

باهنر تصريح كرد: تشكيل حزب فراگير به اين معنا نيست كه ساير احزاب حق فعاليت ندارند بلكه آنان در عمل نمي توانند آراي قابل توجه مردم را به خود اختصاص دهند و من نيز فعلا موضعي نمي گيرم كه كدام يك از اين سيستم ها براي كشور مفيد است اما بايد احزاب را در كشور بومي سازي كنيم.

*قصد كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را ندارم

باهنر در پاسخ به سوالي اينكه آيا در انتخابات رياست جمهوري آينده كانديدا مي شود يا خير،  گفت: من قصدي براي كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري ندارم چرا كه مدعي به اندازه كافي در كشور وجود دارد.

*قانون نظارت بر نمايندگان داراي نقاط حساسي بود

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص قانون نظارت در نمايندگان اظهار داشت: از زماني كه قانون نظارت بر نمايندگان تصويب شد مدت طولاني فاصله افتاد و علت آن اين بود كه اين قانون يك نقطه حساس داشت و ما مجبور بوديم كه با دقت كارها را دنبال كنيم .

وي ادامه داد: اين نقطه حساس اين بود كه ما بايد چهارچوبي را تعريف مي كرديم كه بر نماينده نظارت شود اما به استقلال او خدشه وارد نشود.

وي ادامه داد: ما در اين قانون بعضي از سخت گيري هايي را براي نمايندگان تصويب كرديم كه مورد مخالفت شوراي نگهبان واقع شد و آنان گفتند كه نبايد نماينده تا اين اندازه تحت فشار قرار بگيرد.

نايب رئيس مجلس شوري اسلامي تاكيد كرد: هنگامي كه فرآيندها كامل شود نسبت به تاسيس اين هيئات اقدام مي كنيم.

باهنر در پاسخ به سوالي درباره معاونين نظارت بر مجلس، اظهار داشت: در دوره گذشته چون در ابتداي آغاز كار معاونت ها بوديم تصميم گرفته شد كه نواب رئيس معاونين نظارت هم باشند اما در مجلس نهم براساس تفاهمي كه ميان ما و رئيس مجلس صورت گرفته نواب رئيس ديگر معاونين رئيس نخواهند بود.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا بادامچيان را به عنوان قائم مقام خود  انتخاب كرده باوجود اينكه وي ديگر نماينده مجلس نيست اظهار داشت: در اين سوال دو اشتباه وجود دارد چرا كه رئيس مجلس تاكنون معاونين نظارتي خود را انتخاب نكرده و البته در دوره گذشته به واسطه اينكه در ابتداي شروع كار معاونت ها بوديم تصميم بر اين شد كه نواب رئيس معاون وي نيز باشند اما در مجلس نهم براساس تصميمي كه ميان ما و رئيس مجلس گرفته شده معاونين به رئيس ديگر از ميان نواب او انتخاب نمي شوند.

وي ادامه داد: من درمجلس هشتم بادامچيان را به عنوان قائم مقام خودم انتخاب کردم و او در مجلس هشتم منتخب مردم بود البته هيچ الزامي نيز وجود ندارد که قائم مقام معاون حتما نماينده باشد ولي تصميم ما درمجلس نهم براين است که نايب رئيسان مجلس ديگر معاونين نظارتي رئيس مجلس نشوند اما در عالم سياست هيچ مسئله اي قطعي نيست.

*باهنر به دنبال دبيرکلي نيست

وي درپاسخ به سوالي درباره دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين اظهار داشت: من در تربيت نيروها از لحاظ کمي توسعه قابل توجهي نداشتيم ولي ازنظر کيفي به توسعه خوبي دست پيدا کرديم و در جامعه اسلامي مهندسين نيروهايي با قابليت مديريت خوب تربيت شده اند که مي توانند مسئوليت دبيرکلي را بپذيرند.

وي ادامه داد: در طول دو سه دوره اخير من از همکاران خواهش کردم مسئوليت دبيرکلي را به فرد ديگري واگذار کنند اما آنان نپذيرفتند.
باهنر درباره دلايل اينکه خواهان واگذاري دبيرکلي جامعه اسلامي مهندسين به فرد ديگري است گفت: من علاقه مندم که چرخش قدرت ميان نخبگان صورت بگيرد ولي با توجه به اينکه فردي تشکيلاتي هستم اگر تشکيلات تصميم بگيرد که من دبيرکل باشم مي پذيرم اما سعي مي کنم که آنها را قانع کنم.

*تصميم به پخش مسئوليت ها در ميان نمايندگان گرفتيم

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره فراکسيون رهروان ولايت اظهار داشت: اين فراکسيون يک اساس نامه پيشنهادي دارد و بايد آن را به تصويب مجمع عمومي برسانيم و من نيز تاکنون به صورت جدي به اين نتيجه نرسيده ام که براي رياست اين فراکسيون کانديدا شوم.

باهنر افزود: ما يک سياست راهبردي را در مجلس نهم اتخاذ کرديم و آن اين است که مسئوليت ها را ميان افراد پخش کنيم و به اين دليل ترجيح مي ميدهم که فرد دیگري رئيس اين فراکسيون باشد.

*توجه به اشتغال، کاهش قيمت ها، حمايت از توليد ملي مهمترين اولويت هاي مجلس نهم

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي درخصوص اولويت هاي مجلس نهم نيز اظهار داشت: مجلس نهم در مقطع خاصي شروع به کار کرد و در اين مقطع اتفاق هاي ناميموني مثل افزايش سطح عمومي قيمت ها افتاد.

وي ادامه داد: افزايش سطح عمومي قيمت ها طبقات معمولي و متوسط جامعه را آزار مي دهد و بايد تلاش کنيم که قيمت ها کاهش پيدا کند.

باهنر اولويت بعدي مجلس را توجه به اشتغال و بيکاري دانست و گفت: بيکاري جوانان خانواده هاي ايراني را اذيت مي کند و علي رغم اينکه دولت وعده هايي داد و مجلس نيز در اين زمينه تلاش هايي را لحاظ کرد اما به نظر مي رسد که جامعه پاسخ مناسبي را دريافت نکرده است.

وي تصريح کرد: اگر توليد ملي رونق پيدا کند مي تواند با بالابردن نرخ اشتغال به تعديل قيمت ها کمک کند و بايد رسانه ها در جهت ارتقاي فرهنگ مصرفي مردم تلاش کنند.

وي تأکيد کرد: بايد باور کنيم که مصرف کالاي ايراني زمينه اشتغال جوانان را فراهم مي کند و مجلس نهم اگر تمامي تلاش خود را در جهت اجراي درست و جامع برنامه پنجم بکار گيرد يقينا به بسياري از وظايف خود عمل کرده است.

باهنر تصريح کرد: به پايان دولت دهم نزديک مي شويم و بايد کشور را براي انتخابات رياست جمهوري آينده آماده کنيم البته مجلس نيز مي تواند نقش تعالي بخشي را داشته باشد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي درخصوص نقاط ضعف رقابت هاي سياسي نيز گفت: نبايد به فکر حذف رقبا باشيم بلکه بايد رقابت ها بعد از انتخابات به رفاقت تبديل شود و اخلاق شکست را در خود نهادينه کنيم.

وي تأکيد کرد: متأسفانه بعضي از افرادي که در انتخابات مجلس نهم شکست خوردند از هم اکنون ستاد انتخاباتي خود را تشکيل دادند و فعاليت مي کنند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: رقابت ها بايد نشاط را درجامعه جاري سازد و مقام معظم رهبري نيز در اين زمينه توصيه هاي موثري داشتند.

باهنر در خصوص طيف هاي انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: گرايش ها و افراد مختلف فعاليت هاي را آغاز کرده اما فارغ از برخي اسامي و نامزدها افرادي که به قانون اساسي و تبعيت از رهبري متعهد و پايبند هستند مي توانند وارد شوند.

دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين خاطرنشان کرد: ممکن است فردي وابسته به اصلاح طلبان باشد اما اگر به قوانين کشور پايبند باشد مي تواند حضور پيدا کند و توصيه ما اين است که در انتخابات رياست جمهوري نبايد مردم با چهره هاي بسيار مواجه باشند./پ3



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار