مراقبت‌هاي پس از سزارين از اهميت بالايي برخوردار است و برخي از اين مراقبت‌ها موجب نجات جان مادراني كه در معرض خطر هستند، مي‌شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک  يكي از اين مراقبت‌هاي مهم ماساژ رحم در ساعات اوليه پس از عمل يا آنچنان كه در بين مردم شهرت دارد، فشار دادن شكم بعد از عمل است كه موجب نگراني بسياري از مادران جوان قبل از عمل مي‌شود.

درست است كه اين كار درد شديدي دارد، اما بسيار مفيد است كه درچهار ساعت اوليه پس از زايمان اين كار انجام شود، تا از جمع شدن مناسب رحم مطمئن شويم، زيرا در همين ساعات است كه در برخي مادران خونريزي شديد و مخفي داخل رحم رخ مي‌دهد و در صورتي كه كنترل انجام نشود و دير متوجه خونريزي شديد رحمي شوند، خطر مرگ، مادر را تهديد مي‌كند.

از مسائل مهم ديگر، كم‌خوني مادر حين بارداري يا پس از زايمان است كه تاثير مهمي در بهبود محل عمل جراحي دارد. همين‌طور كساني كه دچار كم‌خوني هستند، بيشتر دچار عفونت‌هاي بعد از عمل مي‌شوند. پس زن باردار به دستور پزشك در مورد مصرف روزانه ومداوم آهن، قبل و بعد از زايمان دقت كند. حتي اگر در اين مورد دستوري نداده باشند، زني كه وضع حمل كرده، بايد تا 3 ماه پس از زايمان روزانه يك عدد قرص آهن بخورد.

مورد مهم ديگر، راه رفتن پس از عمل سزارين است. از آنجايي كه احتمال لخته شدن خون در رگ‌هاي فردي كه سزارين كرده، بسيار بيشتر از كسي است كه زايمان طبيعي داشته و راه رفتن مانع اين مشكل بزرگ مي‌شود، بلند شدن از تخت و راه رفتن با كمك ديگران، در اولين فرصت ممكن (روز بعد از عمل جراحي) بشدت توصيه مي‌شود. اين مساله در كساني كه مشكلات چاقي، سن بالاي 35 سال، بيش ازسه بار حاملگي ، سابقه فشار خون بارداري، بي‌حركتي قبل از بارداري يا واريس شديد دارند يا به صورت اورژانس سزارين شده‌اند، اهميت بيشتري مي‌يابد و توصيه مي‌شود اين افراد، پاها را در بستر تكان دهند يا ساق پاهاي بيمار ماساژ داده شود تا خون بهتر در رگ‌ها جريان يابد.

وجود سوند ادراري به بيمار كمك مي‌كند تا تخليه مثانه در ساعات اوليه، خود به خود انجام شود، ضمنا اندازه‌گيري ميزان ادرار در چند ساعت اوليه پس از جراحي بسيار مهم است، اما پس از گذشت چند ساعت، مي‌توان سوند بيمار را در آورد. دفع گاز و مدفوع از مسائل مهم ديگر پس‌از سزارين است و در مواردي به دليل فلج موقت روده‌ها اين مساله با مشكل روبه‌رو مي‌شود و عاملي براي نفخ شديد و درد شكم و شانه‌ها در بيمار است.

براي حل اين مشكل بيمار بايد راه برود. براي جلوگيري از نفخ، مصرف غذاهاي نفاخ مثل شير، كمپوت گيلاس و... در روزهاي اول پس از سزارين و تا زمان برقراري دفع مدفوع توصيه نمي‌شود حتي پس از آن هم بايد غذاهاي نفاخ مثل نخود و لوبيا به ميزان بسيار كم ميل شود.در مورد رژيم غذايي مناسب و حمام و مراقبت‌هاي ديگر هفته آينده صحبت مي‌كنيم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.