رييس اسبق فدراسيون هندبال گفت: هندبال کشورمان به مربیان طراز اول جهان نیاز دارد و معتقدم در حوزه پرورش مربی راه نرفته زیاد داریم.

علی محمد امیر تاش در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود: به شخصه معتقدم مربیان ما در زمان برگزاری مسابقات آنقدر احساسي عمل می کنند که غرق در مسابقه می شوند حال آنکه کار با هر تیمي یک تجربه بزرگ برای مربیان است و برای اینکه در این حوزه پیشرفت کنیم به مربیان طراز اول نیاز داریم.

وی تصریح کرد: هم اکنون در کشورمان چند مربی خوب دیده می شوند که تلاش می کنند از شکست ها و پیروزی ها درس بگیرند با این حال فکر می کنم به مربیان مطرح دنیا هنوز نیاز داریم و معتقدم در بخش آموزش مربیگری راه های نرفته زیادی مانده است.

امیر تاش در ادامه گفت: مربیگری شغلی است که 40 درصد آن در کلاس های تئوری مطرح می شود و یک مربی خوب 60 درصد مابقی را به صورت تجربی در حین مسابقه کسب کند و از شکست ها پل بسازد.

وی اضافه کرد: برای اینکه مربیان کشورمان در دنیا مطرح شود باید فرصت بیشتری به آنها دهیم و در این بین یادگیری زبان انگلیس در راستای افزایش  آگاهی آنان لازم است از طرفی مربیان ما نباید فراموش کنند که با افزایش سطح عملی باید افتاده تر باشند نه اینکه تیم های محلی را در شرایطی که به آنها نیاز است تنها بگذارند.

امیر تاش گفت: هندبال خود را در زمان دانشجویی در سال 1339 آغاز کردم و در سال 44-43 از طریق بورسیه سازمانی تربیت بدنی همراه 19 نفر دیگر از استان های مختلف به کشورهای فرانسه، اتریش و آلمان و آمریکا اعزام شدیم و از این تعداد 5 نفر به فرانسه اعزام شدیم و من در بین این تعداد بودیم و بعد از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و مشغول تدریس شدم.

وی تأکید کرد: آغاز هندبال در کشورمان در دهه چهل از دانشرای عالی آغاز شد.

بنیانگذار هندبال ایران گفت: اولین کار اجرایی خود را به عنوان مشاور در سال 47 در انجمن هندبال آموزشگاه های کشور شروع کردم.

وی عنوان کرد: بعد از راه اندازی انجمن مسابقات هندبال را راه اندازی کردیم و کلاس هایی برای تربیت مربی و داور ایجاد کردیم در سال 48 نیز مسابقه قهرمانی پسران کشور برگزار شد و 5 سال بعد نیز رقابت های قهرمانی دختران انجام شد.

امیر تاش گفت: فدراسیون ملي هندبال سال 54 تأسيس شد و همان زمان هارون مهدوي شهردار مشهد به عنوان اولين رييس انتخاب شد.

وي يادآور شد: نزديك به 12-10 سال پيش و در زمان غفوري فرد رييس سازمان تربيت بدني يك دوره 5-4 ساله رييس فدراسيون شدم و در خدمت جامعه هندبال بودم.

اميرتاش اشاره كرد:‌ در منطقه خودمان هندبال كشورمان  پي شرو نيستيم كشوري مانند كويت 10 سال قبل از ما شروع كرده است و كشورهاي ديگر عربي نيز به تبعيت از كويت زودتر از ما شروع كرده اند.

وي گفت: در سالهاي اخير هندبال ايران رشد خوبي داشته است و بهترين مقام كشورمان در 17-18 سال اخير قهرمان تيم هاي ملي در كويت بوده است.

اميرتاش تأكيد كرد: اگر زماني دوازده تيم در آسيا به رقابت مي پرداختند جزء تيم هاي اول تا ششم مي شديم و هم اكنون نيز مقام هاي خوبي داريم و بازيكنان خوبي در تيم هاي باشگاهي كشورمان توپ مي زنند.

اميرتاش گفت:‌ متأسفانه المپيك 2012 لندن نرفتيم اگر مي توانيم رهسپار شويم موقعيت هندبال ايران فرق مي كرد و در اين بهتر شناخته مي شد و در اين بين عدم حضور ما در اين مسابقات باعث مي شود كه بازيكنان و تيم از شرايط رقابتها اطلاعات كافي بدست نياورند و نتوانند از تجربيات بازيكنان خارجي استفاده كنند.

وي گفت: زماني مسابقه هاي جوانان شهرهاي ايران با حضور 70 تيم برگزار مي شد و همواره آرزو داشتم كه اين رقابت ها سطح بندي شود و تيم ها در قالب 3 گروه دسته يك، دسته دو و دسته 3 به رقابت بپردازند تا برترين ها از گروه خود به يك سطح بالا صعود كنند و در نهايت به ليگ برتر راه يابند اميدوارم مسئولان فدراسيون در اين زمينه فعاليت كنند. چرا كه در اين صورت ليگ هاي پويا در سطح كشور بوجود مي آيد و استعدادها شكوفا مي شود و اينها قدمتهايي هستند در جهت پيشرفت روز افزون هندبال و اينكه ما پتانسيل لازم را داريم و بازيكنان ايراني از قابليت هاي خوبي برخوردارند.

اميرتاش در ادامه گفت:‌ مي توانيم جزء تيم هاي مطرح دنيا باشيم براي همين بايد با تلاش بازيكنان به مسابقات رسمي جهان اعزم شويم و تجربه كسب كنيم.

وي خاطر نشان كرد: حضور موفق هندبال ايران در عرصه هاي بين المللي از آرزوهاي ماست و اميدوارم روز فرا رسد كه تيم ملي كشورمان از قدرتمند ترين و مطرح ترين تيم هاي دنيا باشد./ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار