مسئول واحد مبارزه با بیماری هادر کهگیلویه وبویر احمد گفت: از عوارض مهم بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در ارگان های مهم بدن از جمله مغز و اسکلت است که با غربالگری به موقع نوزادان، می توان آن ها را در برابر این خطر ایمن ساخت.

ابراهیم رستمی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج گفت : بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، یکی از علل مهم قابل پیشگیری از عقب افتادگی ذهنی در نوزادان است که در نتیجه کاهش سنتز هورمون تیروئید و یا نقصان فعالیت گیرنده های هورمون تیروئید ایجاد می شود.
وی با اشاره به اختلالات ناشی از این بیماری اظهار کرد: علاوه بر عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی، لالی، کوتاهی قد و اختلالات نورولوژیک را نیز می توان از جمله عوارض ناشی از کم کاری مادرزادی تیروئید دانست.
رستمی در رابطه با شناسایی این بیماری اضافه کرد: یکی از مهم ترین راه های شناسایی کم کاری مادرزادی تیروئید، تست های غربالگری به صورت گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزادان است که سه تا پنج روز پس از تولد، بهترین زمان انجام آن بوده و در بررسی های انجام شده، میزان سود حاصل از این تست نسبت به هزینه آن مثبت ارزیابی شده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.