بالک ها در راکت موجب پایداری پرواز و قرار گرفتن در مسیر درست و مشخص می شوند و اگر راکتی بالک نداشته باشد از مسیر اصلی خود منحرف خواهد شد.

هومن راسخ، کارشناس علوم هوا فضا در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: هدف از بکارگیری بالک در راکت ها، ایجاد پایداری در حین پرواز است به این ترتیب راکت ها می توانند جهت و مسیر خود را در طول پرواز حفظ کنند.
 
وی افزود: اگر یک راکت مدل بدون بالک به پرواز درآید با توجه به نیروهای آیرودینامیکی و اندازه نیروهای آیرودینامیکی واندازه نیروهایی که به آن وارد می شود به سرعت دچار آشفتگی در پرواز می شود و به هر سمتی منحرف می گردد.
 
راسخ تصریح کرد: بالک ها می توانند به هنگام پرواز راکت نیرویی ذخیره فراهم کنند تا از انحراف راکت جلوگیری کرده و به پرواز مستقیم راکت کمک کنند.
 
** استفاده بالک ها در ساخت راکت اولویت دارد
 
وی اظهار داشت: علت اصلی ناپایداری در راکت مدل این است که مرکز فشار در جلوی مرکز ثقل قرار می گیرد و حال آنکه با نصب بالک مرکز فشار به پشت مرکز ثقل منتقل شده و پایداری در پرواز راکت حاصل می شود.
 
راسخ عنوان کرد: بالک ها تنها راه ایجاد پایداری در راکت نیستند و راکت های مخصوص آتش بازی، چوبی بازیک وظیفه این بالک ها را انجام می دهد.
 
وی تاکید کرد: مزایایی که استفاده از بالک ها دارد موجب در اولویت قرار گرفتن انتخاب آن ها در ساخت راکت ها می شود.
 
راسخ یادآور شد: بالک ها را می توان به هر شکل لازم طراحی کرد و وزن آن ها نیز سبک انتخاب کرد تا نیروی بسیار کمی تولید کنند.
 
وی افزود: این نوع بالک ها به آسانی ساخته و نصب می شوند و آنها با کمترین زاویه محلراکت نیروی بالابر قابل توجهی را تولید می کنند.
 
راسخ خاطر نشان کرد: از چرخش لحظه ای راکت که منجر به حرکت مارپیچی ناپایدار آن می شود جلوگیری می کند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار