یک پژوهشگر عربستانی مسایل راهبردی گفت: سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد جدید عربستان هرگز قوی‌تر از نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق نخواهد بود زیرا نایف پادشاه واقعی عربستان بود و فقدان او، خلاء بزرگی در دستگاه حکومتی این کشور بوجود آورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه العالم، علی الاحمد  تصریح کرد، ولیعهد کنونی بیمار است و یک سال و نیم پیش دچار سکته مغزی شد و در عین حال با چالش هایی چون حفظ وحدت خاندان سلطنتی، حل مشکلات کشور و مقاومت در برابر فشارهای مردمی برای شریک شدن در قدرت، مواجه است.
وی با تاکید بر این موضوع که روند ظلم و ستم و نقض حقوق بشر بعد از فوت نایف شدت یافته است، زیرا حکومت عربستان می خواهد وانمود کند که همچنان منسجم و قادر به اداره امور کشور است. بنابراین شکنجه و سرکوب معارضان در آینده نزدیک شدت خواهد یافت، تصریح کرد که نایف نقش اصلی در پرونده‌هایی چون تعامل با القاعده، مسئله یمن، عراق، سوریه و مصر داشت و به همین علت فقدان وی به بروز شکافی منجر شده است که سلمان یا هر شخص دیگری قادر به مرتفع ساختن آن نخواهند بود. به همین علت به زودی شاهد کم‌رنگ شدن نقش عربستان در کشورهای مذکور و دیگر مناطق خواهیم بود.
این پژوهشگر سعودی در ادامه خاطرنشان کرد سلمان در تعامل با شهروندان و خواسته های آنها، شخصیتی جنجالی و بی ثبات دارد. وی افراطی تر از نایف است.
وی گفت: انتخاب سلمان با این سرعت برای جانشینی نایف، فرصت رقابت شاهزادگان سعودی بویژه شاهزادگان جوانان را با وی هموار خواهد کرد زیرا نایف به علت برخورداری از قدرت امنیتی، سد استوار و هولناکی در برابر آنها بود و با فوت وی این هیبت فروریخته است. بنابراین به زودی شاهد رقابت‌ها و کشمکش‌های زیادی در داخل خاندان سلطنتی عربستان خواهیم بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار