گیاه گل گاو زبان تصفیه کننده خون ، ضد افسردگی و نشاط آور است .

                                 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان : گیلان با داشتن آب و هوای معتدل و قرار گرفتن در میان کوه و جنگل و دریا از قطب های کشاورزی شمال کشور است که گیاهان دارویی در میان محصولات متنوع زراعی و باغی آن جایگاه ویژه ای دارد .

یکی از این گیاهان که در مناطق کوهستانی شهرستانهای رودسر و تالش می روید  گل گاو زبان با نام علمی « ایکیوم آمونیوم » است .

این گیاه یکساله دارای شاخه های توخالی و آبدار است و ارتفاع بوته آن به 50 سانتی متر       می رسد ، برگهای گل گاوزبان نسبتاً بزرگ و چین خورده و به رنگ سبز تیره است و تمام سطح گیاه ، پوشیده از کرکهای سفید و گلهای آن به رنگ بنفش روشن است که در قسمت انتهایی ساقه می روید و به دلیل داشتن ترکیب موسیلاز و پتاسیم غنی ، مقوی قلب و کاهنده تب است .

در حال حاضر 519 هکتار از اراضی مستعد استان گیلان در مناطق تالش و رودسر به کاشت این گیاه اختصاص دارد و همه ساله بیش از 100 تن گل گاوزبان به ارزش اقتصادی 28 میلیارد ريال برداشت می شود .

بنیادی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت : بالا بودن هزینه های برداشت و نبودن طرح های تحقیقاتی برای بهزراعی و بهنژادی این محصول از مشکلات تولید کنندگان است .

جواد زاده معاون صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت : ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی این محصول و چند گیاه دارویی دیگر در مرحله مطالعه است که اعتبار آن از محل طرح توسعه کشاورزی تامین می شود ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.