کارشناس مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با تصریح اینکه فرزند پروری یک مهارت است، گفت: همانطور که آموزش رانندگی برای کسب گواهینامه آن، یک مهارت است، فرزند پروری نیز یک مهارتی است که تسلط بر آن تاثیر بسزایی در تربیت صحیح فرزند دارد.

 
الهام رحیمی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  یاسوج افزود: کاربرد بعضی کلمات و جملات نامناسب مانند "سلامتو خوردی؟، لجباز و یک دنده هستی"  و عباراتی از این قبیل باعث تخریب روحیه فرزندان و کاهش اعتماد آن ها می شود که باید از گفتن این الفاظ پرهیز کرد.
وی اظهار کرد: فرزندان ما با شنیدن چنین کلماتی، احساساتی از قبیل خشم و ناراحتی، ترس، ناامنی، بی ارزشی، حقارت، گناه و ناتوانی را در وجود خود احساس می کنند.
وی ابراز کرد: کودکان با شنیدن تحقیرها، افسرده شده و احساس شادی و نشاط کودکی و سلامتی خود را از دست می دهند.
رحیمی اضافه کرد: استفاده از جملات و الفاظ نامناسب شهامت درونی کودکان را از بین برده و علاوه بر گوشه گیر کردن آن ها، قدرت ابراز وجود و گرفتن حق و حقوق را از آن ها سلب می کند و اعتماد به نفس را از بین می برد.
وی اضافه کرد: در مواقعی که کودک مانند ضبط صوت عمل می کند، هر چیزی را که می شنود چه درست و چه غلط ضبط می کند و از جایی که ذهن کودک هنوز تفکیک مطالب خوب و بد را ندارد بر چسب هایی مانند تنبل، بی عرضه، دست و پا چلفتی را پذیرفته و باور می کند.
وی گفت: در حقیقت وقتی فرد در شرایط مبهمی قرار می گیرد، اولین چیزی که به ذهن او می آید چیزهایی است که از والدین خود آموخته است، یعنی اگر این آموخته ها منفی باشد، مانع هر عمل مثبتی می شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.