نهمین شماره حیات، نشریه گفتمان انقلاب اسلامی، ماه‌نامه فرهنگی سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، نهمین شماره حیات، نشریه گفتمان انقلاب اسلامی، ماه‌نامه فرهنگی سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شد.

این نشریه در شماره جدید خود با چندین پرونده ویژه، موضوعات متنوع فرهنگی سیاسی اقتصادی را در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی از زاویه گفتمان انقلاب اسلامی مورد بحث قرار داده است.

 پرونده‌ویژه ماه برای دوره جدید مجلس

پرونده‌ویژه‌ ماه خرداد سال 1391 نشریه حیات با عنوان «کارنامه هشتم» به مناسبت پایان هشتمین دوره مجلس به نقد و بررسی این مجلس پرداخته است. بررسی عمل‌کرد این مجلس در زمینه عمل به مطالبات رهبری، عمل‌کرد مجلس در فتنه، بررسی لوایح و طرح‌های گوناگون (چون وام نمایندگان، طرح نظارت بر آن‌ها، وقف دانشگاه آزاد و...)، مقایسه‌ای بین مجلس هفتم و هشتم به ویژه تفاوت‌های ریاست حداد عادل و علی لاریجانی از جمله موضوعاتی است که هر یک مستقلا در این پرونده به چالش کشیده شده‌اند. بازخوانی عمل‌کرد ماه‌های پایانی مجلس ششم که مجلس جام زهر نامیده شده است، بررسی تاثیر احتمالی اختلافات در انتخابات بر عمل‌کرد مجلس نهم و هم‌چنین نقد علمی ساختار کسب قدرت در نظام جمهوری اسلامی و تاثیر آن بر نظام تصمیم‌گیری (قوه مقننه)، از جمله موضوعاتی است که به بهانه آغاز دوره جدید مجلس در یادداشت‌های تحلیلی توسط استادان و دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مرور شده‌اند.


پرونده گفتمان اقتصاد مقاومتی ایران

سرویس جامعه در پرونده ویژه خود با عنوان «اقتصاد مقاومتی: مروری بر گفتمان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» وارد حوزه جدیدی شده است. در این پرونده پس از مروری بر راه‌بردهای اقتصادی رهبری نظام در نام‌گذاری سال‌های اخیر، به گفتمان و مفهوم اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است. دکتر عادل پیغامی، دانشمند جوان کشورمان در یک یادداشت اختصاصی با ارائه تعاریف متنوع و بدیع از اقتصاد مقاومتی، موانع و نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی را برشمرده است. با توجه به اهمیت نفت در اقتصاد ایران، عبدالمحمد کاشیان، دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در یادداشتی، جایگاه اقتصاد بی‌نیاز از نفت در جهاد اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. یکی از وجوه اصلی تمایز گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی ایران با گفتمان اقتصادی معاصر غرب، مساله مصرف‌گرایی است. علی‌اکبر کریمی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام که در حال تکمیل پایان‌نامه خود در همین باره است، این موضوع را مطمح نظر قرار داده است. در ادامه پرونده، از دو زاویه میان‌رشته‌ای به مساله اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است. جواد جعفری، از «حقوق اختصاصی اقتصاد مقاومتی» نوشته و حجت‌الاسلام دکتر رضایی از «تعامل فرهنگ و اقتصاد در اقتصاد مقاومتی: به سوی مکتب اقتصادی اسلام» سخن گفته است.


راه امام روح‌الله(ره) در جمهوری آذربایجان

سرویس جدید «مستضعفین» حیات در اولین پرونده ویژه خود با عنوان «درامتداد غربت بقیع»، به بررسی وضعیت گفتمان انقلاب اسلامی و شیعیان آذربایجان  پرداخته است. جمهوری آذربایجان که در مقدمه پرونده از آن به عنوان اسلام‌ستیزترین کشور دنیا یاد شده است، بزرگ‌ترین کشور منطقه قفقاز و دومین کشور شیعی دنیاست و بیست و یکمین سال استقلال خود را تجربه می‌کند. این در حالی است که دولت آذربایجان نه تنها هیچ اقدام عملی در خصوص تعمیق هویت و باورهای اسلامی و شیعی انجام نمی‌دهد، بلکه درصدد سیطره و هویت‌بخشی به  تفکر لائیسم و سکولاریسم در ساختار حاکمیت و فرهنگ این کشور است. مساله‌ای که به مهم‌ترین چالش و تقابل فراروی مستضعفان آذربایجان با دولت علی‌اف – رئیس جمهور آذربایجان – تبدیل شده است. این پرونده با جستجوی راه امام روح‌الله در آذربایجان، نگاهی به زندگی انقلابی رهبر شیعیان آذربایجان انداخته و در مطلبی با عنوان «به رنگ قم»، گفتمان انقلاب اسلامی را در شهر نارداران آذربایجان مورد توجه قرار داده است. «شلیک تیر فحشا» از برنامه‎های مشترک رژیم علی‌اف با صهیونیست‌ها برای ترویج بی‌بندوباری و سقوط اخلاقی می‌گوید و «زنی به نام شیطان» از نقش مهربان علی‌آوا (همسر علی‌اف) در ترویج سامان‌یافته فساد در کشور همسایه سخن به میان آورده است. بررسی حقوقی اقدامات دولت آذربایجان علیه شیعیان به مثابه شهروندان درجه دو و گزارش میزگرد اختصاصی دانشجویان دانشگاه با روحانی مبارز آذربایجانی (اسکندر حسین‌اف) از دیگر مطالب این شماره است.

پرونده‌ای برای پاسخ به یک سوال: آیا نظام ما کارآمد است؟

سرویس سیاست در پرونده‌ویژه خود با عنوان « به رنگ توانستن: پرونده‌ای برای کارآمدی جمهوری اسلامی»، به یکی از موضوعات مهم علم سیاست یعنی کارآمدی پرداخته‌است. موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی نیز به شدت مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. این سرویس ابتدا مروری بر تعاریف غربی کارآمدی داشته‌ و سپس در مصاحبه با یک صاحب‌نظر سیاسی با به چالش کشاندن تعاریف غربی، به جستجوی تعریف بومی کارآمدی برخاسته و به کمک آن، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را در سه دهه گذشته سنجیده است. پرونده «به رنگ توانستن» با توجه به اهمیت اقتصاد در نام‌گذاری سال‌های اخیر، به طور خاص، کارآمدی انقلاب اسلامی را در حوزه استقلال اقتصادی را مرور کرده است. مروری بر مبانی اندیشه‌ای رهبران انقلاب اسلامی درباره افزایش کارآمدی نظام، بخش بعدی این پرونده است. بررسی مفهوم کارآمدی در نظام سیاسی علوی براساس متون نهج‌البلاغه، پایان‌بخش پرونده‌ویژه سرویس سیاست این شماره است. مصاحبه خواندنی با علی خلیلی، استاد دانشگاه و فرمانده اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام از مطالب متفاوت این شماره است.

پرونده گفتمان قدرت ملی ایران

سرویس جدید «حکومت اسلامی»، در پرونده‌ویژه خود با عنوان «پیش به سوی آینده: پرونده گفتمان جدید قدرت ملی ایران» به کندوکاو چند بعدی مفهوم قدرت در انقلاب اسلامی پرداخته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریبا به مدت یک دهه است که در اولین روزهای سال جدید سخن‌رانی مفصلی را انجام می‌دهند و مسائل سال گذشته و راه‌بردهای سال جدید را بیان می‌دارند. در سطح روابط بین‌الملل، کشورهای دیگر توجه زیادی به این سخن‌رانی دارند و آن را به عنوان راه‌بردهای کلان جمهوری اسلامی در سال جدید تلقی می‌کنند. در این پرونده سعی شده است چند محور اساسی و بعضا جدید را که در این سخن‌رانی حول مساله قدرت ملی مطرح شد، مورد توجه قرار داده و پیرامون آن، بحث‌هایی ارائه گردد. یک نگاه چند بعدی (فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…) می‌تواند بسیاری از نیازها و اولویت‌های کشور را بهتر و بیش‌تر نمایان سازد. آینده‌پژوهی قدرت نظام اسلامی و ضرورت توجه به علوم انسانی، تاملی بر استراتژی وحدت در گفتمان قدرت نظام جمهوری اسلامی، بررسی اهمیت انرژی در حیات قدرت‌ها، نگاهی به عناصر فرهنگی قدرت ملی از جمله موضوعاتی است که در این پرونده مورد بحث قرار گرفته‌اند.  مطلب جنجالی این پرونده، «پاسخ متوازن» نام دارد که واکنش و گفتمان دفاع نظامی قدرت در جمهوری اسلامی را در صورت استفاده از سلاح اتمی توسط دشمنان بررسی کرده است.

سرویس اندیشه و فقه حکومتی

سرویس اندیشه ضمن ادامه انتشار سلسله یادداشت‌های دانشجویی با موضوع مطالعات اسلامی در علوم انسانی و تولید علم، به بررسی شاه‌کلید فقه حکومتی یعنی مصلحت پرداخته و مجمع تشخیص مصلحت نظام را مطمح نظر قرار داده است.با تشکیل کارگروه مطالعات فقه حکومتی در نشریه حیات، از شماره آینده، شاهد یک سرویس مستقل به همین نام خواهد بود.

پاتوق: فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی

سرویس پاتوق نیز که جایگاه ثابتی در نشریه پیدا کرده است و مهمان آثار شاعرانی چون محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، سجاد سامانی و سیدعلی‌اصغر علوی است، با دو داستان کوتاه برتر دانشجویی شروع می‌شود. داستان اول به مادر شهید گمنام و داستان دوم به مشکلات جانبازان شیمیایی می‌پردازد. بخش شاعران انقلاب اسلامی، آثار و اشعار امید مهدی‌نژاد، شاعر و طنزپرداز جوان کشورمان را بررسی کرده است. پاتوق با انتشار اشعار آئینی شاعران دانشجوی دانشگاه، بخش مستقلی را به شعر شاعران دانشگاه درباره امام هادی علیه‌السلام- که در پی توهین اخیر یک خواننده خارج‌نشین، مورد توجه ویژه قرار گرفته- اختصاص داده است. دیگر بخش‌های پاتوق این شماره به معرفی و بررسی چند کتاب، فیلم، انیمیشن و مستند جدید پرداخته‌اند. بررسی سواد بازی رایانه‌ای و خانه ننه‌علی در گلزار بهشت زهرای تهران از جمله دیگر مطالب بخش‌های مختلف این شماره پاتوق هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار