ايران و 1+5 روز سه شنبه در حالي پس از نشست روز دوشنبه بار ديگر به مذاکره باز مي گردند كه يک مقام اتحاديه اروپا با اشاره به احتمال برگزاري دور چهارم مذاکرات بين ايران و قدرت هاي جهان در آينده گفت: اگر نشانه هايي از پيشرفت براي حرکت به جلو وجود داشته باشد، ما آن را دنبال خواهيم کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين مقام اتحاديه اروپا افزود: ما بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا آنها با رويکردي مثبت درقبال پيشنهادهاي ما به مذاکرات بازخواهند گشت يا خير .  
 
غرب در انتظار پاسخ ايران به پيشنهادي است که ماه گذشته ارائه و در نشست روز دوشنبه نيز بار ديگر مطرح شد . اين پيشنهاد شامل توقف غني سازي بيست درصد در ايران و همچنين ارسال ذخاير اورانيوم غني شده در اين سطح به خارج در ازاي ارائه برخي کمک ها به اين کشور است .
 
 
اما ايران در پاسخ به اين پيشنهاد قدرت هاي جهان ، به رسميت شناخته شدن حق اين کشور را در زمينه غني سازي اورانيوم و همچنين لغو تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا را عليه ايران خواستار شد که قرار است از يکم ژوئيه به اجرا درآيد.
 
ايران پيشنهاد کاهش فعاليت هايي را که مي گويد بخشي از برنامه هسته اي صلح آميز است ، پيش از دريافت هرگونه امتياز رد کرده است.
 
اين مقام اتحاديه اروپا گفت ضرب الاجل يکم ژوئيه براي اجراي تحريم نفتي عليه ايران يک قانون است.
مذاکره کنندگان روسي ميزبان اين مذاکرات و همچنين جمهوري اسلامي اعلام کردند بزرگترين مشکل برسر يافتن راهي براي دستيابي به توافق، درخواست هاي خاص طرفين است.
 
سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه گفت چگونگي نزديک کردن مواضع طرفين به يکديگر مشکل اصلي است.
 
بن رادز معاون مشاور امنيت ملي آمريکا در حاشيه نشست سران کشورهاي عضو گروه بيست در مکزيک گفت: ما در نشست امروز با صراحت نگراني هاي خودمان را درمورد برنامه هسته اي ايران اعلام کرديم.
 
باراک اوباما و ولاديمير پوتين روساي جمهور آمريکا و روسيه روز دوشنبه پيش از نشست گروه بيست با انتشار بيانيه اي مشترک با اذعان به حق هسته اي ايران اعلام کردند ايران بايد به تعهدات هسته اي خود عمل کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار