روزنامه هاآرتص در گزارشی برای نخستین بار اذعان کرد که غرب در مذاکرات با ایران درخواست‌های اسرائیل را مطرح کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، زمانی که پس از 15 ماه وقفه مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول برگزار شد و دو طرف از مثبت و سازنده بودن این دور از گفتگوها سخن به میان آوردند، مقامات اسرائیلی تلاش فزاینده‌ای را برای تحت تاثیر قراردادن نتایج این نشست به کار گرفتند که از آن جمله می‌توان به سفر یعکوف آمیدور، رییس شورای امنیت ملی اسرائیل به اروپا و ایهود باراک،‌ وزیر جنگ این رژیم به آمریکا اشاره کرد.

پس از انجام این دور از رایزنی‌ها بود که کاترین اشتون، سخنگوی 1+5 عازم سرزمین‌های اشغالی شد تا بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر این رژیم را در جریان مذاکرات قرار دهد. ماحصل این دیدار آن بود که در نشست بغداد، 1+5 سه درخواستی را مطرح کردند که نتانیاهو نیز پیشتر خواستار آن شده بود،‌ یعنی تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ایران با غلظت 20 درصد، تعطیلی سایت فردو و انتقال اورانیوم غنی شده ایران به کشور ثالث.

در این مدت، هیچ یک از این دو گروه یعنی کشورهای اروپایی و آمریکایی از یک سو و مقامات اسرائیلی از سوی دیگر، علنا مطرح نکردند که درخواست‌های 1+5 از ایران همان شروط اسرائیلی‌هاست. اما روزنامه هاآرتص همزمان با شروع مذاکرات مسکو با انتشار گزارشی اذعان کرد که سه تقاضای غرب از ایران همان درخواست‌ اسرائیلی‌هاست.

جالب اینکه بعد از نشست بغداد، پافشاری غرب بر لزوم تحریم‌ها نیز پس از آن مطرح شد که نتانیاهو طی رایزنی‌های خود با مقامات آمریکایی و اروپایی از احتمال اقدام یکجانبه علیه ایران سخن به میان آورد. در همین راستا بود که دولت اوباما پس از نشست بغداد برای منصرف کردن اسرائیل از اقدام یکجانبه علیه ایران، به مقامات اسرائیلی قول داد اگر دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مسکو بار دیگر به بن‌بست برسد، تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران افزایش یابد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار