معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي كشور گفت: با استفاده از درآمد اوراق مشارکت در حال حاضر 20 استان به شبكه ريلي كشور متصل شده‌اند و عمليات اجرايي اتصال 7 استان ديگر نيز در حال انجام است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي كشور ضمن اعلام خبر تمدید عرضه اوراق مشارکت طرح توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تا اول تیرماه، گفت: با استفاده از درآمدهایی چون اوراق مشارکت در حال حاضر 20 استان به شبكه ريلي كشور متصل شده‌اند و عمليات اجرايي اتصال 7 استان ديگر نيز در حال انجام است.
حسین نازدار درخصوص محل تأمين بودجه احداث راه آهن در كشور تصريح كرد: علاوه بر بودجه سنواتي دولت در بخش توسعه راه آهن، برخي پروژه‌ها به عنوان مهرماندگار بودجه جداگانه‌اي از دولت دريافت مي‌كنند، اما يكي از منابع مهم تأمين مالي پروژه‌هاي ملي درآمد از محل فروش اوراق مشاركت است كه خوشبختانه استقبال خوب مردم از اين اوراق تاكنون تأثير بسياري زيادي در پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي ريلي كشور داشته است.
وی یکی از پروژه های ریلی در دست ساخت را راه آهن قزوین-رشت عنوان کرد و گفت: اين پروژه بخشي از طرح قزوين- رشت- انزلي- آستارا است كه پس از آن به كشور آذربايجان متصل مي‌شود. احداث اين مسير ريلي در راستاي تكميل كريدور شمال به جنوب براي اتصال كشورهاي آسياي ميانه و اروپا و خليج فارس است كه با تكميل اين كريدور راه‌هاي باستاني ابريشم، مرواريد و مسير هند و سند احيا و باعث رونق اقتصادي كشورها خواهد شد.
وي در خصوص ويژگي‌هاي فني و اقتصادي اين پروژه افزود: اين پروژه با طول 165 كيلومتر داراي 22 تونل و 62 دستگاه پل با ويژگي‌هاي خاص است كه به عنوان مثال يكي از اين پل‌ها به طول 600 متر بر روي آزادراه قزوين- رشت به طور كابلي احداث شده است و به طور كلي راه آهن قزوين- رشت داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد و استثنايي فني است.
وي ادامه داد: اين پروژه علاوه بر اين كه باعث بهره‌وري و اشتغال در منطقه مي‌شود و همراه با رشد گردشگري و افزايش حجم جا به جايي كالا رشد اقتصادي استان گيلان را در برخواهد داشت و با توجه به حجم بالاي كار به صورت سه شيفت در كارگاه‌هاي اجرايي اميدواريم تا حدود يك سال ديگر به بهره‌برداري برسد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي كشور درباره برخي از پروژه‌هاي مهم ريلي در حال احداث در كشور گفت: در حال حاضر 20 استان به شبكه كشور ريلي متصل شده‌اند و 7 استان نيز در حال اتصال هستند. تمركز اصلي توسعه راه‌آهن روي 34 طرح ريلي كشور از جمله راه آهن قزوين- رشت، كرمانشاه- خسروي، اتصال مراغه- مياندوآب به اروميه، مسير دوخطه ريلي تبريز، اتصال استان همدان به شبكه ريلي كشور و راه آهن خواف- هرات و... است.
وي افزود: اتصال دو شهر خرم آباد و اروميه به عنوان مركز استان به شبكه ريلي و استان‌هاي خراسان شماي، جنوبي، ايلام و كهكيلويه و بوير‌احمد نيز از اولويت‌هاي بعدي ما هستند.
نازدار با تأكيد بر استفاده از تخصص و سرمايه ايراني در احداث شبكه ريلي كشور افزود: در حال حاضر حدود 10 هزار كيلومتر راه‌آهن در كشور موجود است و بيش از 10 هزار كيلومتر ديگر نيز در حال احداث داريم كه طراحي، ساخت و بهره‌برداري تمام شبكه ريلي كشور توسط مهندسان ايراني انجام مي‌‌شود كه در تاريخ سازندگي كشور از نظر كيفي و كمي بي‌نظير است.
گفتني است مقرر بود عرضه مرحله اول اوراق مشاركت طرح توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در سال 91 از 20 تا 28 خرداد ماه صورت گيرد كه با توجه به استقبال مردم عرضه اين اوراق تا اول تیرماه نيز ادامه پيدا خواهد كرد. اين اوراق با سود علی الحساب سالیانه ۲۰ درصد، معاف از مالیات، بی‌نام و امکان بازپرداخت در سررسید است که توسط دولت جمهوری اسلامی تضمین شده و امکان بازخرید آن تا یک سال با سود ۱۸ درصد و بیش از یک سال با سود 5. 19 از طریق کلیه شعب بانک تجارت کشور به فروش می‌رسد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار