يك كارشناس حوزه روابط بين الملل دانشگاه هاروارد گفت: سران ایران و روسیه بايد در مذاکرات مسکو نقش کلیدی خود را بازی کرده و تلاش کنند تا به توافقی کامل برسند؛ امری که بسیار بعید به نظر می رسد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه اینترنشنال تایمز؛ جکسون پولین که در دانشگاه هاروارد در حوزه روابط بین الملل تحقیق می کند پیش بینی کرده است که گروه 1+5 در مذاکرات مسکو به حداقلی از توافقات با ایران دست خواهند يافت.
 
وي گفت که سران ایران و روسیه بايد در مذاکرات مسکو نقش کلیدی خود را بازی کرده و تلاش کنند تا به توافقی کامل برسند؛ امری که بسیار بعید به نظر می رسد.

روسيه قبلا برای خروج از مناقشه هسته ای ایران طرحی به نام  " گام به گام " را پیشنهاد کرده بود که براساس آن قدرت های جهانی در قبال گام های مثبت ایران فشار تحریم ها را کمتر خواهند کرد.

براساس این طرح که توسط روسیه پیشنهاد شده بود ایران به منظور کم کردن نگرانی های آژانس و قدرت های بزرگ با آژانس وارد مذاکره شود و در عوض غرب هم بخشی از تحریم های اقتصادی علیه ایران را حذف كند.
 
این کارشناس بین الملل گفته است: حقایق مذاکرات ایران و قدرت های جهانی با آنچه که در مطبوعات بیان می شود بسیار متفاوت است. چیزی که در این مذاکرات روشن است این است که سیاست های متفاوت طرفین مذاکره باعث شده است که ایران تحت فشار قرار گیرد.

او همچنین گفته که نقاط مثبت مذاکرات در بغداد این بود که هم ایران و هم قدرت های جهانی از نیازهای دو طرف به شکل کاملا شفافی آگاه شدند.

پولین معتقد است كه از یک طرف ایران می خواهد غرب حقوق هسته ای اش را به رسمیت بشناسد و این اجازه را به این کشور بدهد تا دست به غنی سازی اورانیوم در مقیاس 20 % بزند و از طرفی هم غرب بیم این را دارد که ایران در پي دست یابی به بمب اتمی است و غنی سازی 20 % باید خیلی زود متوقف شود.
 
 به خاطر همین نیازهای کاملا متفاوت است که این کارشناس اعتقاد دارد که این دور از مذاکرات نتیجه چندانی برای ایران و غرب به همراه نخواهد داشت.

اما نكته مهم این است که تا مذاکرات انجام نشود هیچ حرف قاطعی نمی توان تحليلي از نتیجه این گفتگو ها داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار