نمایندگان غربی گروه 1+5 در مذاکرات مسکو قصد دارند پیشنهاد خاصی برای رسیدن به توافق در زمینه حل موضوع هسته‌ای ایران را بررسی کنند که به عقیده کارشناسان، بهترین گزینه لغو تحریم‌های نفتی از سوی کشورهای اروپایی است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ایتارتاس، در جریان مذاکرات نمایندگان ایران و گروه 1+5در مسکو در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت هسته‌ای این کشور انتظار می‌رود که توافقنامه مشخصی در خصوص محدودیت غنی سازی اورانیوم در ایران منعقد شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و نماینده روسیه در این مذاکرات گفته است: ایران فعالانه در حال تولید اورانیوم 20 درصد است که نگرانیهایی را برای برخی کشورهای اروپایی و آمریکا بوجود آورده است. ما انتظار داریم که در جریان مذاکرات مسکو، طرف ایرانی بتواند آمادگی این کشور برای کاهش تولید اورانیوم غنی سازی شده را اعلام کند و شرکت کنندگان غربی در این مذاکرات هم به ایران پیشنهادی بدهند که برای این کشور بیشتر از ذخیره سازی اورانیوم ارزش داشته باشد.

ریابکوف بطور دقیق مشخص نکرد که اعضای گروه 1+5 قصد دارند چه پیشنهادی به جمهوری اسلامی بدهند و تنها به گفتن این مسئله بسنده کرد که این مسئله در مذاکرات مسکو، چه در رایزنی‌های گروهی و چه در دیدارهای دوجانبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که همینکه موضوع مذاکرات تغییر کرده، و برخلاف مذاکرات استانبول و بغداد صرفا مسئله تحریم‌ها علیه ایران مطرح نیست، گویای پیشرفت در روند حل و فصل موضوع هسته‌ای این کشور است.

به گفته وی، طرف روسی کاملا مخالف بکارگیری تحریم‌ها بعنوان عامل دستیابی به اهداف سیاسی است، چرا که چنین برخوردی چه از لحاظ سیاسی و چه اخلاقی مانع از پیشرفت در روند مذاکرات خواهد شد.

در عین حال ولادیمیر سژین استاد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه یادآور شده است: همه قطعنامه‌های سازمان ملل از ایران خواسته تا از غنی سازی اورانیوم خودداری کند و تاکنون صحبت بر سر کاهش حجم غنی سازی مطرح نبوده است.

به عقیده وی، عاملی که ایران به آن علاقه مند است و می‌تواند فعالیت غنی سازی اورانیوم در این کشور را کاهش دهد، لغو تحریم‌های نفتی این کشور از سوی کشورهای اروپایی است. چنین اقدامی می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد.

این کارشناس افزود: برنامه ایران برای انجام مذاکرات با نمایندگان گروه 1+5 در مسکو شامل 5 ماده است که تنها دو مورد آن مربوط به فعالیت هسته‌ای این کشور است و 3 مورد دیگر مربوط به مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دیگر مشکلات در این زمینه می‌شود که در واقع مسائلی است که مقامات تهران می‌توانند برای حل مسائل موثر واقع شوند و بدین ترتیب این همکاری بر روند مذاکرات در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران تاثیر مثبت بگذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار