لس‌آنجلس‌تایمز در مقاله‌ای ابراز داشته که غرب در مذاکرات مسکو دو نگرانی دارد که یکی از آنها حفظ روند مذاکرات است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه آمریکایی لس انجلس تایمز در گزارشی به قلم "اول ریشتر، تصریح کرد که شش کشور موسوم به 1+5 در مذاکرات مسکو با دو چالش جدی مواجه‌اند: اول، چرب‌زبانی برای ایران با هدف امتیاز گرفتن از این کشور و دوم، حفظ روند مذاکرات در صورت شکست مذاکرات در مسکو.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده که پس از دو دور مذاکره، هنوز آمریکا و دیگر مذاکره‌کنندگان به درستی نتوانسته‌اند به نیات ایران پی ببرند. آنها می‌گویند که تهران به ارسال سیگنال‌های گیج‌کننده در خصوص تمایل خود به توافق ادامه می‌دهد. این در حالی‌ست که جایگزین ادامه مذاکرات می‌تواند جنگ یا شوک نفتی باشد.

بر اساس این گزارش، سرعت پیشرفت مذاکرات بسیار پایین است اما کسی هم پیش‌بینی نمی‌کند که مذاکرات کلا متوقف شوند. سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایرانی به کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قول داده است تا پیشنهادی را برای دست یافتن به یک توافق میانی ارائه کند.

لس‌آنجلس‌تایمز با بیان عدم خوش‌بینی برخی از دیپلمات‌ها به مذاکرات و رسیدن به توافق با ایران در کوتاه‌مدت، مدعی شد که قانون‌گذاران آمریکایی صبر خود را در خصوص عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران از دست داده‌اند. 44 نماینده سنا اخیرا در نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواسته‌اند که اگر پیشرفتی در مسکو حاصل نشد، به بازنگری کارایی مذاکرات با ایران بپردازد.

با این حال، این گزارش تاکید کرده است که اگر مذاکرات به تدری بتواند به راه حلی غیر از جنگ بینجامد، دولت اوباما مایل به ادامه آن است. برخی دیپلمات‌ها بر این باورند که ایران سرانجام به این نتیجه خواهد رسید که انرژی هسته‌ای ارزش انزوای بین‌المللی را ندارد!

ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود تاکید کرده و بر حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب ان‌پی‌تی تاکید کرده است. انتظار ایران از غرب در مسکو به رسمیت شناختن این حق غیرقابل انکار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار