نخستین جکت 2 هزار تنی فاز 14 میدان مشترک پارس جنوبی در آب های خلیج فارس نصب شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، جکت SPD 14 b با چهار پایه، 2 هزار تن وزن و 80 متر طول، نخستین جکتی است که مهندسی، ساخت، نصب و حمل آن از سوی مهندسان ایرانی انجام و  در مدت کوتاه پنج ماه ساخته شد.


ساخت سه جکت دیگر فاز14 پارس جنوبی با بیش از  95درصد پیشرفت در حال اتمام است. بر اساس اعلام شرکت ایزوایکو این جکت ها هم اکنون آماده است و قرار است جکت دوم و سوم در نیمه نخست تیرامسال و جکت چهارم نیز پس از نصب دیگر جکت ها به دریا منتقل شود.

چهار عرشه فاز 14 نیز از سوی شرکت ایزوایکو با 40 درصد پیشرفت در یارد خرمشهر در حال ساخت است، ضمن آنکه ساخت سازه های فازی این عرشه ها از پیشرفت بیش از 60 درصدی برخوردار است.

برای توسعه این فاز میدان مشترک پارس جنوبی، 44 حلقه چاه توصیفی و توسعه ای حفاری می شود و هم اکنون دو دکل حفاری آبان 5 و شهید رجایی در این فاز گازی برای حفاری دو حلقه چاه توصیفی مستقر و قرار است در ماه آینده یک دکل حفاری نیز به این فاز منتقل شود.

عملیات ساخت خطوط لوله این فازبا 55 درصد پیشرفت،در دست انجام است.

دو خط لوله زیردریایی 32 اینچ به طول 260 کیلومتر و دو خط لوله زیردریایی 18 اینچ به طول 18 کیلومتر در این فاز ساخته خواهد شد.

بر پایه این گزارش، برای توسعه فاز 14 پارس جنوبی به 6 میلیارد و 220 میلیون دلار اعتبار نیاز است که تا کنون دو میلیارد و 30 میلیون دلار از این میزان تامین شده است.

تولید 56 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز ترش و75 هزار بشکه میعانات گازی، سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد، از دیگر تولیدات فاز 14 پارس جنوبی خواهد بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار