مشعل‌های گاز واحدهای بهره‌برداری مارون یک و 6 با اجرای یک طرح ابتکاری از سوی متخصصان صنعت نفت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در مناطق نفت‌خیز جنوب برای همیشه خاموش شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، حمید بورد، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با بیان این‌که این طرح ابتکاری از چند زوایه دارای اهمیت و ارزش بالا است، افزود: از بعد زیست محیطی سوختن گاز در این مشعل‌ها تبعات زیان‌باری برای محیط‌زیست پیرامونی به همراه داشت که با خاموش شدن آن‌ها شاهد کاهش آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوا در منطقه خواهیم بود.

وي تصریح‌کرد: از نگاه اقتصادی و حفظ سرمایه‌های ملی نیز جمع‌آوری و استفاده بهینه از این گازها سودآوری قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.

بورد گفت: جلوگیری از سوزاندن روزانه 35 میلیون فوت مکعب گاز و جمع‌آوری و انتقال آن به کارخانه گاز و گاز مایع(ان‌جی‌ال) 400 و تولید 2 هزار بشکه مایعات گازی که ارزش‌افزوده بسیاری دارد، دستاورد اقتصادی این کار ابتکاری است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز و مارون افزود: گازهای جمع‌آوری شده پس از فرآورش برای استفاده در اختیار شرکت ملی گاز ایران و همچنین مجموعه‌های پتروشیمی در ماهشهر قرار می‌گیرد و میعانات گازی به مبادی صادرات ارسال می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت از طرح‌های مهم و راهبردی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌شمار می‌آید که از چند سال پیش اجرایی شده است، گفت: با توجه به گستردگی اجرای اين طرح پیش‌بینی می‌شود که تحقق آن در حوزه عملیاتی این شرکت تا چند سال آینده به طول انجامد. اين طرح با انجام چند اصلاحیه در خطوط لوله و تاسیسات نتیجه داده است.

شرکت نفت و گاز مارون یکی از شرکت‌های بهره‌بردار با تولید روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت با وسعتی بالغ بر 1400 کیلومتر مربع، راهبری میدان‌های نفتی و گازی مارون، کوپال و شادگان را عهده‌دار است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.