کاهش نفوذ آمريکا در خاورميانه

تحولات مصر، بحرين و سوريه محدوديت نفوذ آمريکا را در خاورميانه به دنبال بيداري اسلامي و بي ميلي اين کشور براي بکارگيري نفوذ و قدرت هميشگي خود نشان مي دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم ارشد محمد نوشت: تحليلگران مي گويند احکام صادره در دادگاه هاي مصر و بحرين در هفته گذشته از تمايل مقامات حاکم اين کشورها براي حفظ جايگاه خود بر کرسي قدرت و توانايي محدود آمريکا براي شکل دهي تحولات به رغم حمايت اين کشور از دموکراسي حکايت دارد.

پس از دهها سال که واشنگتن بازيگر خارجي صاحب نفوذ در منطقه بود و اقدام به استقرار نظاميانش براي تضمين جريان نفت کرد به نظر مي رسد اعتراضات هواداران دموکراسي در جريان بيداري اسلامي معادله را تغيير داده است. 

به گفته تحليلگران ، اميدهاي اوليه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي  ميانجيگري و سازش بين اسرائيل و فلسطينيان نقش بر آب شده است و اشتباهات بزرگ اين کشور در عراق کشوري که با گذشت نه سال از تهاجم نظامي آمريکا همچنان صحنه خشونت است به اعتبار واشنگتن در خاورميانه لطمه زده است. 

جان الترمن مدير برنامه خاورميانه در مرکز مطالعات بين المللي و راهبردي در واشنگتن مي گويد: هنگاميکه مسئله مرگ و زندگي مطرح مي شود مردم به آنچه آمريکا مي گويد تمايل کمتري نشان مي دهند. ما ارتباط ديرينه اي با ارتش مصر داشته ايم و هنگاميکه نوبت به مسائل حياتي مي رسد آنها مودبانه گوش مي دهند اما کاملا بر اين باورند که مردم و منافع ملي،آنها را بهتر از آمريکا درک مي کنند.

دادگاهي در بحرين که متحد مهم آمريکا در خليج فارس بشمار مي رود احکام صادره براي نه پزشک متخصص را کاهش داد و نه تن ديگر را تبرئه کرد اما آمريکا با ابراز تاسف شديد از اين احکام اعلام کرد اين افراد به دليل ديدگاه سياسي شان مجازات شده اند. 

اين پزشکان و پرستاران که همگي آنها شيعه هستند مي گويند قرباني درمان معترضان در بحرين شده اند که با حمايت نيروهاي تحت رهبري عربستان سعودي سال گذشته جنبش معترضان را سرکوب کردند. 

و در سوريه هم با توجه به بي ميلي روسيه براي برکناري اسد مشخص نيست واشنگتن براي پايان دادن به بحران سوريه چه برنامه اي در سر مي پروراند. 

وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد احکام صادره در دادگاه عالي مصر موجب نگراني اين کشور شده است چراکه واشنگتن خواهان برگزاري هرچه سريعتر انتخابات پارلماني است و مي خواهد که شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اول ژوئيه و پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري آزاد و عادلانه قدرت را واگذار کند. 

ارتش مصر متعهد شده است تا اول ژوئيه و به دنبال برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري قدرت را واگذار کند. 

در دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين و احمد شفيق نخست وزير سابق اين کشور با يکديگر رقابت مي کنند. 

وزارت دفاع آمريکا ، پنتاگون ، اعلام کرد لئون پانتا وزير دفاع اين کشور روز جمعه در تماسي تلفني با حسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر بر ضرورت تضمين روند آرام و مسالمت آميز انتقال قدرت در اين کشور تاکيد کرد.

بنا بر اعلام پنتاگون طنطاوي در اين گفتگو بار ديگر تعهد ارتش را براي برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه و واگذاري قدرت به دولت منتخب در اويل ژوئيه يادآور شد.

مايکل دون تحليلگر مسائل خاورميانه در انديشکده شوراي آتلانتيک در واشنگتن اين طور استدلال مي کند که آمريکا به دليل سيل عظيم کمک هاي اين کشور به مصر و به ويژه به ارتش اين کشور بر قاهره نفوذ دارد اما تصميم گرفته است که آن را بکار نبندد. 

مايکل دون مي گويد آمريکا اهرمي براي بکار بستن دارد اما تصميم گرفته است که آن را کنار بگذارد. 

تامارا کافمن ويتس مقام سابق وزارت امور خارجه آمريکا و مدير فعلي مرکز سياست خاورميانه سابان در موسسه بروکينگز مي گويد آمريکا به دليل کمک هاي خود به مصر که احتمال مي رود سال آينده قطع شود و در بحرين به سبب حساسيت خاندان حاکم اين کشور به انتقادهاي واشنگتن اهرمي براي اعمال نفوذ دارد و اين تفاوتي بزرگ بين مصر و بحرين از يک سو و سوريه از سوي ديگر محسوب مي شود. 

وي مي افزايد زمان هايي بوده است که دولت آمريکا در نهان و آشکار گمان کرده است که گفته هاي آن ممکن است تاثيراندکي بر بشار اسد داشته باشد اما بشار اسد ديگر اهميتي  به آنچه آمريکا در سر مي پروراند نمي دهد و لفاظي هاي اين کشور براي وي مهم نيست. 

به نظر مي رسد اکنون راهبرد آمريکا در مورد سوريه منوط به متقاعد ساختن روسيه باشد تا به عنوان متحد ديرينه موضعي سخت تر در قبال اسد اتخاذ کند اما تاکنون چنين چيزي عملي نشده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار