مدير عامل شركت ملي پخش گفت: حدود 270 ميليون ليتر سوخت در روز توليد مي شود كه با انتقال 250 ميليون ليتر سوخت به سبد ذخيره سازي مي توانيم در شرايط بحراني نيازهاي كشور را پوشش دهيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جليل سالاري در مراسم افتتاحيه انبار نفتي نظاميه اهواز گفت: از آنجا كه حدود 270 ميليون ليتر سوخت در روز توليد مي شود، بنابراين با انتقال 250 ميليون ليتر در روز به ظرفيت ذخيره سازي فرآورده ها مي توانيم نياز كشور را در شرايط بحراني تامين كنيم.
وي تصريح كرد: نظام كشور در الگوي حمل اين است كه 60 درصد از سوخت از طريق خطوط لوله، 22 درصد از مسير جاده اي، 12 درصد از طريق دريايي و 4 درصد ريلي انجام مي شود.
سالاري گفت: مطالعات عرضه و تقاضا در روند رشد مصرف داخل و كشورهاي همجوار در حال بررسي است و به موازات آن تقويت خطوط لوله 16 اينچ آبادان، ري، شازند و انبار نفت ماهشهر كه در حال ساخت است مي توانيم به ظرفيت ذخيره سازي كشور كمك كنيم.
وي با بيان اينكه اسكله صادراتي بندرعباس در دست بررسي است گفت: در مجموع ظرفيت 558 ميليون ليترسوخت از طريق خوزستان، آبادان، اهواز و انديمشك  مي توانيم ظرفيت سوخت را به يك ميليارد برسانيم و با ذخيره سازي 126 ميليون ليتر در اهواز، 300 ميليون ليتر ماهشهر به اين حجم اضافه خواهد شد كه مصرف 4 درصد كل كشور را تشكيل مي دهد.
ظرفيت اسمي نسبت به كل كشور، ظرفيت مصرف داخل مخازن 5 درصد است كه تصميم داريم اين مصرف ذخيره سازي را به 9 درصد افزايش دهيم.
سالاري ادامه داد: يكي از برنامه ها در طول برنامه پنجم توسعه در سبد سوخت كشور قرار گرفته اين است كه 3 هزار جايگاه سوخت فرآورده و 2 هزار جايگاه سي ان جي و نيز استفاده از يك درصد سوخت هاي غير فسيلي بتوانيم تركيب بنزين را به اتانول بالا برسانيم.
وي تاكيد كرد: با توجه به شرايط كل دنيا كه 4 درصد بنزين پايه اتانولي است كه در كشور ما توليد مي شود و به عنوان صنعت سبز از آن ياد مي شود تصميم داريم با همكاري قرارگاه خاتم الانبياء اقدامات اساسي در راستاي توليد بنزين با اتانول بالا اقدام كنيم كه با توليد آن اين سوخت براي هواپيماهاي آموزشي و سمپاشي براي نخستين بار در كشور استفاده مي شود كه با اين توليد مي توانيم نياز كشور را به خارج كاهش دهيم.
وي خاطر نشان كرد: افزايش ظرفيت پالايشگاه آبادان را در دستور كار قرار داديم همچنين انتقال از خطوط 10 و 16 اينچ به مسير كرمانشاه و سنندج در دستور كار قرار دارد.
وي در پايان خاطر نشان كرد: حدود 0.8 درصد نفت كوره، 12 ميليون ليتر مصرف سوخت در استان اهواز مصرف مي شود كه با سهم 4 درصد ظرفيت ذخيره سازي قابل قبول است كه 11 ميليارد كه از آن چيزي حدود 50 درصد نفت سفيد، 60 درصد گاز و 4.5 ميليارد ذخيره مي توانيم به مدت 34 روز و نفت كوره را به 50 روز در سطح خاورميانه برسانيم كه اين ظرفيت در حجم خود قابل قبول و منطقي است.
11.5 ميليارد ذخيره سازي در انبارها با سابقه و قديمي است كه مي توانيم با اين كار رسالت سوخت رساني را در كشور انجام دهيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار