عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران گفت:‌ مسئله‌اي كه مي‌تواند به حركت مردم عربستان براي دستيابي به حقوق خود كمك كند، آگاهي‌هاي بدست آمده مردم، رهايي از قيد و بند يك خانواده سلطنتي و ايجاد يك نظام سياسي مطلوب جايگزين است كه در حقيقت شروع يك مبارزه و چالش بين مردم از يك سو و خاندان آل سعود و آمريكا از سوي ديگر است.

مسعود رضايي شريف‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به مرگ وليعهد عربستان و بالا گرفتن جنگ قدرت ميان خاندان آل سعود اظهار داشت:‌ نظام سياسي عربستان، يك نظام موروثي پادشاهي است كه در چارچوب آن فرزندان عبدالعزيز بن سعود يكي پس از ديگري به پادشاهي مي‌رسند و تا اين زمان چند فرزند عبدالعزيز به حكومت رسيده‌اند كه آخرين‌شان عبدالله بوده است و هنوز  چند فرزند از او باقي مانده‌اند كه همگي در سنين بالا قرار دارند.

وي تصريح كرد: مرگ 2 وليعهد عربستان به دليل كهولت سن و ابتلا به بيماري نشان دهنده اين است كه نظام سياسي عربستان با چالش‌هاي جدي در زمينه رياست خاندان آل سعود در اين كشور مواجه است.

رضايي شريف‌آبادي گفت:‌ ملك عبدالله براي فائق آمدن بر مشكل پادشاهي و انتخاب وليعهد، تدابيري انديشيده و هياتي از بزرگان آل سعود را براي اين مسئله تشكيل داده است؛ در واقع اين هيات مسئول آن است كه وليعهد را تعيين كند تا در زمان فوت پادشاه، پادشاه بعدي شود.

كارشناس تاريخ معاصر ايران در ادامه خاطرنشان كرد: مسئله‌اي كه كشور عربستان با آن مواجه است و به تدريج از سوي مردم به يك چالش بزرگ براي نظام سياسي عربستان تبديل شده، رياست و زعامت يك ‌خانواده بر يك كشور است،‌ اين مسله در دنياي امروز با اعتراضات زيادي مواجه است و در عربستان هم به تدريج اين اعتراضات بالا خواهد رفت.

وي تصريح كرد: حتي در كشورهاي پيشرفته صنعتي كه پادشاه يك نقش كاملا تشريفاتي و محدود دارد، اين مسئله مورد اعتراض واقع شده است از جمله در كشور  انگليس كه چندي پيش شاهد بوديم جشن 60 سالگي به سلطنت رسيدن ملكه انگليس انجام و برگزار و با اعتراضات عمومي مواجه شد، اين در حالي است كه در انگليس ملكه نه قدرت چنداني دارد نه ثروت زيادي در اختيارش است و صرفا يك پست تشريفاتي است.

عضو دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران افزود: در عربستان و كشورهاي مشابه مثل بحرين و كويت و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس، مسئله اين است كه يك خانواده كل قدرت و منابع ثروت در آن كشورها را به دست گرفته‌اند كه بسيار مورد اعتراض و نكوهش مردم واقع شده است.

وي خاطرنشان كرد: در اينجا بايد به نقش قدرت‌هاي غربي به خصوص آمريكا و انگليس كه بيشترين منافع را از قِبَل اين گونه نظام‌هاي سياسي مي‌برند توجه كرد يعني اگرچه اين گونه نظام‌ها به لحاظ ظاهري و ماهيتي داراي پايه‌هاي محكمي نيستند اما در عين حال تلاش‌هاي جدي آمريكا و انگليس براي اينكه منافع خود را همواره در اين كشورها حفظ كنند، وجود دارد و آنها همواره تلاش خواهند كرد تا اين نظام را در سر كار نگه دارند.

رضايي شريف‌آبادي گفت: مسئله‌اي كه مي‌تواند به حركت مردم عربستان براي دستيابي به حقوق خود كمك كند، آگاهي‌هاي بدست آمده مردم و رهايي از قيد و بند يك خانواده سلطنتي و ايجاد يك نظام سياسي مطلوب جايگزين است كه در حقيقت شروع يك مبارزه و چالش بين مردم از يك سو و خاندان آل سعود و آمريكا از سوي ديگر است.

وي در خاتمه يادآور شد: اميدواريم اين تحولات در منطقه خاورميانه، بيداري اسلامي را گسترده‌تر كند و اين موج آگاهي به كشورهاي حاشيه خليج فارس و تحت سلطه خانواده سلطنتي كشيده شود و آنها را از اين گونه قيد و بندها رها سازد.

برچسب ها: رضایی ، شریف ، ولیعهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار