کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در برخی بیماران کلیوی و به ویژه آنهایی که دیالیز می شوند، لازم است میزان پتاسیم دریافتی در برنامه غذایی با احتیاط بیشتری مصرف شود و عدم توجه به این نکته خطرات بسیاری را برای آنان در پی دارد.

سمانه عزیزی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج اظهار کرد: کدوحلوایی، اسفناج، کرفس، قارچ پخته، بامیه، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز، خرما، انجیر، پرتقال، گرمک و میوه های خشک منابعی غنی از پتاسیم هستند که بهتر است میزان مصرف آن ها در این بیماران محدود شود.
وی افزود: علاوه بر پتاسیم، یکی دیگر از مشکلات بیماران کلیوی در رابطه با رژیم غذایی، کنترل مصرف سدیم(نمک) است که ضرورت کاهش مصرف موادی مانند زیتون شور، خیارشور و انواع کنسرو ها را ایجاب می کند.
عزیزی بابیان اینکه لازم است در توصیه های غذایی برای بیماران به موارد جایگزین اشاره شود، ادامه داد: سبزیجات خشک شده و ادویه جاتی مانند دارچین، فلفل و سیر، می توانند سبب طعم دار شدن غذا شده و کمبود طعم نمک را جبران کند.
این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: به دلیل دشواری کنترل مصرف مایعات، سدیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین ها، لازم است بیماران کلیوی از یک رژیم غذایی ویژه که به تایید متخصص تغذیه رسیده باشد پیروی کنند. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.