مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: وجود 16 کانون بحرانی فرسایش بادی در بیش از یک میلیون هکتار عرصه این استان تهدیدی برای محیط زیست است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان محمد حسین شاملی در همایش مقابله با بیابان زایی در حسن‌آباد جرقویه علیا  خاطر نشان کرد:از 7/10 میلیون هکتار وسعت استان اصفهان،2/3 میلیون هکتار معادل 30 درصد استان را زمین های بیابانی و شن زار تشکیل می دهد که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارد.

وی وسعت مناطق بیابانی را نسبت به سرانه جمعیت در جهان 2/0 هکتار،در ایران 5/0 هکتار ودر استان اصفهان 66/0 هکتار به ازای هر نفر ذکر کرد و گفت:این استان از نظر بیابان رتبه پنجم کشوری را داراست.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان میران خسارت ناشی از فرسایش بادی را در استان اصفهان افزون بر 390 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با اشاره به شعار امسال با عنوان «پایداری حیات در گرو خاک سالم» اظهار داشت:فعلتی های انسانی و عناصر محیطی از مهمترین عوامل بیابان زایی است.

مدیر کل منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به جمعیت 5/4 میلیونی این استان و قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک در زمینه به منابع آبی استان اصفهان، تصریح کرد: 26هزار و 833 حلقه چاه و پنج هزار رشته قنات در استان اصفهان مهمترین منابع آبی به شمار می رود که 78 درصد مصرف از منابع آبی زیرزمینی است.

شاملی پوشش گیاهی استان را حدود چهار درصد از سطح کل استان و به‏ مساحت حدود 358 هزار هکتار جنگل دانست و گفت: حدود 59 درصد از کل مساحت استان یعنی سطحی معادل3 میلیون و 275 هزار هکتار از عرصه‏ های منابع‏ طبیعی را مراتع به خود اختصاص داده است./س

برچسب ها: اصفهان ، فرسایش ، بادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.