عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان ايران گفت: ترکيه توانايي آن را ندارد که ظرفيت لازم را براي ايجاد يک دولت منطقه اي درخاورميانه در برابر جمهوري اسلامي ايران ايجاد کند.

هاشم داداش پور، عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان ايران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مسئله تبديل شدن ترکيه به کانون تجزيه طلبي ضد ايراني در منطقه، اظهار داشت: زماني که اردوغان با تيمش وارد ترکيه شدند، شعار سياست تنش صفر با همسايگان را دنبال مي کردند که اثرات مثبتي داشت و تبعاً اين سياست توانسته بود روند مثبتي را بين ترکيه و همسايگانش از جمله عراق، ايران و سوريه دنبال کند.

وي تصريح کرد: به نظر مي آيد از سال گذشته به اين طرف که دولت اردوغان تثبيت شد رويکردي متغيير پيدا کرده است و به نظر مي رسد ترکيه در حقيقت به دنبال دولت نوعثمان گرايي است يعني سعي مي کند امپراطوري عثماني را در شرايط امروزي مجددا احيا کند.

داداش پور افزود: ترکيه از يکسال گذشته تنش حداکثري را با عراق، سوريه و تقريباً ايران ايجاد کرده است و دنبال اين است که با ابزارهايي از جمله حمايت از طارق الهاشمي در برابر دولت عراق، حمايت از مخالفان دولت سوريه در مقابل بشار اسد و اخيراً نيز ايجاد شوراي ترک هاي آذري زبان در مقابل ايران، اين شرايط تنش‌زا را تثبيت کند.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان ايران گفت: در يک سال اخير ثابت شده است که دولت ترکيه توانايي آن را ندارد که بتواند ظرفيت لازم را براي ايجاد يک دولت منطقه اي در خاورميانه در برابر جمهوري اسلامي ايران ايجاد کند.

وي در ادامه با بيان اينکه ترکيه سياست هاي اشتباهي را دنبال مي کند از جمله، پشتيباني و حمايت غير رسمي از عواملي که با جمهوري اسلامي ايران در تعارض هستند؛ تصريح کرد: نکته ديگر شکاف قوميت گرايي است که ترکيه با استفاده از ظرفيت هاي ترکي اش سعي مي کند خود را نماينده ترک هاي منطقه و جهان معرفي کند که نتيجه اش حداکثر تنش بين همسايگانش است.

داداش پور اظهار داشت: يکي ديگر از اشتباهات در سياستهاي ترکيه اين است که بين اهل سنت و شيعه تفرقه ايجاد مي کند؛ ترکيه با هماهنگي با قطر و عربستان سعي مي کند اين شکاف را تقويت کند در حالي که ايران خواستار وحدت امت اسلامي است.

عضو شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان ايران گفت: دولت ترکيه بايد مجدداً سياست تنش زدايي در منطقه را دنبال کند و تنش هاي ايجاد شده را از حداکثر به حداقل برساند، ترکيه عامل آمريکا در منطقه تلقي مي شود و غربي ها سعي دارند مدلي از ترکيه را اعلام کنند که در آن اسلام جايگاه ضعيفي دارد و به جاي آن دولت سکولار جاي آن را گرفته است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: ترکيه سعي دارد نقش ژاندارم آمريکا در منطقه را بازي کند ولي همچنان که در دوران پهلوي، شاه نتوانست امنيت منطقه اي را به عنوان ژاندارم ايفا کند ترکيه هم نخواهد توانست ژاندارم منطقه شود و نمي تواند در منطقه الگوي اسلامي را ايفا کند و در نهايت نيز گرفتار شکاف جدي با دولت هاي منطقه از جمله، ايران، سوريه و عراق خواهد شد.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار