وزير جهاد كشاورزي جمهوري اسلامي ايران در پايان سفر خود به آنكارا، گفت و گوهايش با سه وزير تركيه را مثبت ارزيابي كرد و از افزايش صادرات كشاورزي ايران به تركيه خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، صادق خليليان نتايج ديدارهايش با وزيران آب و جنگلداري ، توسعه و كشاورزي تركيه را مثبت ارزيابي كرد و گفت : در جريان ديدار با وزيران ترك، بحث هايي فشرده و مفيدي بود.

خليليان با اشاره به اينكه براي افزايش مبادلات تجاري و اقتصادي با تركيه در زمينه هاي مختلف به ويژه بخش كشاورزي نيازمند امضا و نهايي كردن موافقتنامه تجارت ترجيحي بين دو كشور هستيم، افزود: اميدوارم كه اين موافقتنامه تا 10 روز آينده نهايي شود.

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به ملاحظات طرف تركيه درموافقتنامه تجارت ترجيحي در بخش كشاورزي گفت: مذاكرات آنكارا فرصتي براي بررسي اين ملاحظات بود.

وي به اراده مقامات تركيه و ايران براي گسترش روابط تجاري و اقتصادي در بخشهاي مختلف از جمله كشاورزي اشاره و اضافه كرد: در ديدار با «جودت ييلماز» وزير توسعه و رييس ترك كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور ، فرصتي مناسب براي بيان ديدگاه ها و ملاحظات دو طرف در زمينه موافقتنامه تجارت ترجيحي فراهم شد.

خليليان به هدف گذاري مقامات دو كشور براي افزايش مبادلات تجاري به مرز 35 ميليارد دلار اشاره كرد و گفت: ما نيز سعي در افزايش صدور محصولات كشاورزي به تركيه داريم.

خليليان در باره سرمايه گذاري دو طرف در بخش كشاورزي ايران و تركيه تصريح كرد: در زمينه توسعه سرمايه گذاري هاي مشترك نيز در اين ديدارها تبادل نظر شد و تركيه مسير خوبي براي صادرات محصولات كشاورزي ايران به اتحاديه اروپا مي تواند باشد و بخشهاي خصوصي دو كشور مي توانند چه در ايران و چه در تركيه بطور متقابل در اين زمينه سرمايه گذاري كنند.

وزير جهاد كشاورزي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ اينكه درباره برخي از مطالب منتشر شده در رسانه هاي تركيه مبني بر تخصيص 24 ميليارد دلار اعتبار از سوي ايران براي خريد كالاهاي اساسي و واردات مواد اوليه غذايي از تركيه گفت: بخش عمده اعتبار براي واردات مواد اوليه بخش صنايع و تنها بخش اندكي به محصولات كشاورزي اختصاص دارد كه اين ميزان نيز در واردات تامين نيازهاي واحدهاي دام و طيور است.

وي افزود: ما نيازي به انبارسازي مواد اوليه غذايي نداريم و بيش از 95 درصد نيازهاي خود را از منابع داخلي تامين مي كنيم .

به گفته خليليان، توليدات محصولات كشاورزي در سال جاري در كشور به موازات اقدامات فني صورت گرفته و شرايط آب و هوايي مناسب 9 تا 10 درصد افزايش خواهد داشت .

خليليان با اشاره به اينكه ايران در بخش كشاورزي واردات چنداني از تركيه ندارد، گفت: دو كشور عمدتا محصولات كشاورزي مشابه توليد مي كنند.

وي درباره نوسات قيمت محصولات كشاورزي در ايران در ماه هاي اخير تاكيد كرد: نوسانات ارزي عمده ترين دليل افزايش قيمت محصولات كشاورزي در كشور است.

برچسب ها: صادرات ، جهاد ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار