دبي، كاخ كاغذي كه در آتش سوخت

هنوز چند دهه بيشتر نيست كه شيخ نشيني كوچك در جنوب خليج فارس با الگوبرداري از اقتصاد آمريكا و با تبليغات دروغين بدون پشتوانه و البته پر سر و صدا، نظر سرمايه داران خوش خيالي را كه به دنبال طي طريق صد ساله در يك شب بودن به خود جلب كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، دبي، شهري كه با سرمايه افراد خوش باور ساخته آن هم بر روي سراب! ، اكنون و با گذشت تنها چند دهه از آن روزها، برج هاي كاخ گونه دبي به همراه سرمايه هاي سرمايه گذاران آن در آتش تبعيت از اقتصاد ينگه دنيا مي سوزند، اين روزها شمار زيادي از كساني كه با خريد و فروش ملك تجارت مي كردند به علت بي محل بودن چك هايشان كه ناشي از سقوط ارزش آن بود در زندان به سر مي برند.
عده اي از آنها در اعتصاب غذا هستند و شرايط سختي دارند.
اين گزارش مي افزايد: بحران اقتصادي در دبي اكنون به چهارمين سال خود رسيده و با وجود همه تلاش هايي كه مسئولين اين شيخ نشين انجام مي دهند باز هم بخش مسكن در دبي با ركود شديد روبروست.
شيح احمد يكي از تجار دبي معتقد است كه دولت سعي مي كند با كاهش ماليات بار ديگر رونق اقتصادي را به دبي برگرداند اما به نظر نمي رسد با سقوط 60 درصدي كه بخش مسكن داشته با اين راهكارها از بحران خارج شود، براي خروج از اين بحران بايد منتظر معجزه بود اما راهكارهاي دولت ناكار آمد است و نمي تواند معجزه كند براي همين تجاري كه در دبي سرمايه گذاري كردند هر روز بدهكارتر از روز قبل مي شوند و آينده روشني در انتظار آنها نيست.
براساس اين گزارش بدهي يك صد ميليارد دلاري دبي و نفس هاي به شماره افتاده اقتصاد اين امارت اين روزها همه را به ياد اقتصاد بحران زده آمريكا كه الگوي دبي از روي آن طراحي شده مي اندازد به خصوص اينكه در اين جزيره كوچك هم مثل الگوي آن كسي نگران سرمايه به يغما رفته سرمايه گذاران نيست و همه  تلاش دولتمردان به نجات بانك هاي خود و حفظ سرمايه و منافع اميران دبي معطوف است.
محمد جاسم يكي از اقتصاداران عرب در اين باره مي گويد: دولت امارات مي تواند براي كمك به سرمايه گذاران، قوانين ساده تري را تصويب كند اما در حال حاضر حل مشكل بانك هايي كه وام به سرمايه گذاران پرداخت كردند براي دولتمردان مهمتر است، تنها چيزي كه در كشور ما اهميت ندارد حفظ و حراست از سرمايه مردم است، در دبي همه قرباني مي شوند تا بانك ها از سقوط رهايي يابند.
به نظر مي رسد عاقبت اقتصاد دبي، عاقبت تمام كساني كه تقليد كوركورانه از اقتصاد آمريكا كرده و آن را الگوي خود قرار دادند، دبي و ساير كشورهايي كه با پيروي از آمريكا برنامه هاي راهبردي خود را طراحي كردند بايد منتظر روزهايي سياه تر و سقوط اقتصاد خود به ورطه ورشكستگي كامل هم باشند تا راه آمريكا را تا آخر ادامه داده باشند./عب
گزارش: نفيسه توتونچيان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار