کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال گفت: در خصوص عدم راهیابی تیم ملی به المپيک، کارشناسان باید انتقادهای منطقی ارائه دهند.

پیمان اکبری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود: متاسفانه در شرایط کنونی برخی انتقادها باعث شده تا ملی پوشان و عملکرد انها به طور کامل زیر سوال برود، در صورتی که آنها نهایتا توان خود را برای حضور موفق در مسابقات انتخابی المپیک بکار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: والیبال ایران با بضاعتی که داشت در بهترین موقعیت برای صعود به المپیک قرار داشت شاید در دوره های بعدی شرایط به این گونه نباشد، وضعیت در ژاپن به گونه ای بود که از میان سه تیم اروپایی حاضر در این رقابت ها فقط یک تیم صربستان جزو مدعیان محسوب می شد در صورتی که در سنوات قبلی تیم هایی چون کانادا، ونزوئلا و کانادا  جزو حریفان ما محسوب می شوند.

وی خاطر نشان کرد: بازیکنان تیم ایران در مسابقات انتخابی المپیک و در بازی با تیم ملی کره، چین، ژاپن بدون نقص ظاهر شدند ولی در دیگر دیدارها اتفاقاتی خاص رخ داد که این اتفاقات بخشی به تفکرات مربی و بخشی به ریاست فدراسیون مربوط می شود.

وی گفت: مهمترین ضعف و نقطه منفی در تیم ملی ایران نبود یک مربی ایران در ترکیب کادر فنی اعزامی به ژاپن بود مسئولان فدراسیون والیبال برای تیم ملی به معنای واقعی سنگ تمام گذاشتند ولی در بحث کمک گرفتن از مربی داخلی کوتاهی کردند.

وی تصریح کرد: اگر یک مربی ایرانی در کنار ولاسکو بود کمک بزرگی به ملی پوشان می کرد به طوری که در زمان باخت ملی پوشان در یک دیدار حضور پررنگ و موثر مربی ایران در ایجاد شرایط روحی مناسب برای ملی پوشان ملموس و مشهود بود.

وی خاطر نشان کرد: در ترکیب کادر فنی اعزامی به ژاپن را خولیو ولاسکو، خوآن سی چلو به عنوان سرمربی و مربی خارجی که هر 2 انگلیسی زبان هستند، حضور داشتند اعزام احمد مساجدی به عنوان مترجم حاکی از آن بود که تمامی بازیکنان تیم ملی به زبان انگلیسی تسلط کامل ندارند، پس در زمان باخت ها که به نوعی تیم از نظر روحی و روانی دچار افت می شد تیم نیاز به یک مربی ایرانی که بتواند با زبان ایرانی شرایط آنها را درک کند، داشت.

سرمربی تیم والیبال پیکان خاطر نشان کرد: از دیگر دلایل ناکامی تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک را می توان به انجام بازی تدارکاتی 2 روز پیش از شروع بازی ها با تیم استرالیا اشاره کرد این دیدار باعث شد تا ترس بازیکنان استرالیایی از ملی پوشان ایرانی از بین رود تا جایی که ما را از صعود به المپیک باز نگه داشتند.

وی خاطر نشان کرد: ما در طول 10 سال اخیر برای نخستین بار در ژاپن در مقابل استرالیا شکست خوردیم و این باخت در مجموع مانع از رسیدن تیم ایران به اهداف اصلی خود شد.

*جوانگرایی وقت و زمان مخصوص دارد.

اکبری ضمن اشاره به عملکرد خوب بازیکنان جوان در مسابقات انتخابی المپیک، گفت: یکی از پوئن های اصلی سیاست های کنونی فدراسیون جوانگرایی و توجه به آينده واليبال كشور است اما مسئولان بايد بدانند كه اجراي سياست جوانگرايي وقت و زمان خاص خود را دارد در يك رويداد فردي مثل "فرهاد قائمي " مافوق تصور ظاهر مي شود اما اين امر در تمامي رويدادها اتفاق نمي افتد ما نبايد براي حضور در مسابقات انتخابي المپيك اين سياست را تجربه مي كرديم.

وي تصريح كرد: در رقابت هاي انتخابي المپيك تيم ايران بايد با تركيبي هماهنگ و با تجربه به مصاف با حريفانش مي رفت و پس از اين رقابت ها براي چهار سال آينده سياست جوانگرايي را در پيش مي گرفت البته در برخي مواقع حضور جوانان و جايگزيني نيروها براي ايجاد انگيزه ميان ملي پوشان جزو نيازهاي  تيم محسوب مي شود اما تغيير و تحول اساسي در تيم در چنين شرايط حساس به ضررمان تمام شد.

* روز از نو روزي از نو

كاپيتان اسبق تيم ملي واليبال اظهار داشت: در طول پنج شال اخير مسئولان فدراسيون از هيچ تلاشي براي حضور قدرتمند تيم ملي و پيشرفت فني آن  دريغ نكردند اما اگر قرار باشد پس از اين سال ها و سرمايه گذاري ها ما در ژاپن به  استراليا ببازيم اين امر يعني روز از نو، روزي از نو.

* ما بايد خودمان را هم قبول داشته باشيم

پيمان اكبري گفت: متاسفانه نقطه ضعف كنوني واليبال ما اين است كه خودمان قبول نداريم ولاسكو مربي بزرگي است ولي نبايد به گونه اي برخورد كنيم كه هر چه وي مي گويد درست و ختم كلام است اين احتمال را بدهيم كه وي هم جايز الخطاست بايد در كنار ولاسكو فردي باشد كه به وي اطلاعات صحيح و درست بدهد متاسفانه از بدو ورود ولاسكو به تهران اطلاعات ارائه شده به وي اشتباه بود به همين دليل برداشت هايش از واليبال ايران تا حدودي اشتباه است.

* تيم ملي ب ساختار خاصي ندارد

وي گفت: به نظر من از هم اكنون مسئولان بايد به معناي واقعي براي المپيك 2016 برنامه ريزي هاي خود را آغاز كنند نبايد به اين موضوع كه داراي 2 تيم ملي بزرگسالان به نام هاي تيم الف و ب هستيم اكتفا كرد زيرا در شرايط كنوني به هيچ عنوان برنامه اي خاص براي ايجاد انگيزه براي تيم ملي ب وجود ندارد بلكه مسئولان بايد براي اين تيم هم ساختار مشخصي را در نظر گرفته و تعريف كنند ويكسري مسابقات و برنامه هاي خاص را براي تيم ملي ب در نظربگيرند.

* نبايد نقاط ضعف بسيار ريز، زحمات را هدر دهد

اكبر اظهار داشت : با توجه به استعدادهايي در ايران و براي رشته واليبال وجود دارد ما مي توانيم در تورنمت هاي بزرگ وحساس موفق باشيم مسئولان فدراسيون تا كنون زحمات زيادي براي رشد واليبال كشيده اند اما به خاطر نقاط ضعف بسيار ريز اين زحمات چندين ساله زير سوال مي رود.

*  گردهمايي بزرگان واليبال و رفع مشكلات كوچك

وي تصريح كرد: براي رفع نقاط ضعف ريز كنوني كه مانع از المپيكي شدن ماشد بايد بزرگان و كارشناسان ماهر واليبال گردهم آمده و مسائل مختلف را بررسي كنند و راهكارهاي خاص خود را براي رفع مشكلات كوچك موجود ارائه دهند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار