حسين موسويان، عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته اي ايران، در گفتگو با خبرگزاري رويترز گفت: اگر غرب در نشست مسکو حاضر به پذيرش حق غني سازي اورانيوم ايران و لغو تحريم ها نشود، اين نشست به شکست مي انجامد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "رويترز"؛ حسين موسويان، از اعضاي سابق گروه مذاکره کنندگان هسته اي ايران و عضو سابق شوراي امنيت ملي کشورمان، روز گذشته (جمعه) در گفتگوي تلفني با خبرگزاري رويترز، در پيش بيني خود از مذاکرات مسکو، گفت: اگر پيشنهادات غرب در مسکو هم همان پيشنهادهاي مذاکرات بغداد باشد، ايران آن را نمي پذيرد و در نتيجه مذاکرات مسکو به شکست مي انجامد.

در مذاکرات بغداد، گروه 1+5 از ايران خواست، توليد اورانيوم 20 درصد را متوقف کند، سايت هسته اي فردو در قم را ببندد و تمام ذخيره اورانيوم 20 درصد غني شده اش را به خارج از کشور منتقل کند. در ازاي اين کار، غرب اعلام کرد؛ سوخت مورد نياز تهران براي رآکتور تحقيقاتي پزشکي را تامين و تحريم فروش قطعات هواپيماي غير نظامي به ايران را لغو مي کند.

موسويان در مصاحبه چند روز قبل خود با سي ان ان (مصاحبه 4 خرداد با کريستين امانپور) آنچه را که غرب به ايران پيشنهاد کرده، به بادام زميني و آنچه را که از ايران مي خواست به "الماس" تشبيه کرده بود.

وي اين بار هم در گفتگو با رويترز، با ذکر همان تشبيه ها عنوان کرد؛ ايران هرگز حاضر نخواهد شد در ازاي دريافت بادام زميني، الماس خود را بدهد.

موسويان گفت؛ فکر نمي کنم وقتي دو طرف طي روزهاي 18 و 19 ژوئن دور جديد مذاکرات را در مسکو برگزار کنند، ايران پيشنهاد غرب را قبول کند.

وي که خود در سالهاي 2003 تا 2005 عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي ايران بود، به خبرنگار رويترز گفت: "من انتظار خيلي زيادي ندارم. اگر قدرت هاي جهان، آمادگي کنار گذاشتن تدريجي تحريم ها و به رسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم ايران را نداشته باشند، من از آن بيم دارم که مذاکرات مسکو شکست بخورد".

موسويان گفت: ايران آماده است بر سر مناقشه هسته اي خود به "توافق بزرگي" برسد، اما محدوديت هاي سياسي در آمريکا پيش از انتخابات رياست جمهوري اين کشور در ماه نوامبر و ديگر عوامل به اين معني است که طرف ديگر چنين آمادگي را ندارد.

اين محقق دانشگاه پرينستون، گفت: "باراک اوباما در يک سال انتخاباتي آزادي عملي بسيار محدودي دارد". مخالفان جمهوريخواه باراک اوباما، سعي کرده اند موضع او در قبال دشمنان را "نرم" جلوه دهند.

وي افزود: ايران قبلا به ميله سوختي دست پيدا کرده، بنابراين اين پيشنهاد، پيشنهاد بزرگي براي ايران نيست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار