پايگاه اينترنتي "فارن پاليسي" معتقد است؛ براي حل مسئله سوريه، چاره اي جز کمک خواستن از ايران وجود ندارد و آمريکا در اين راه مجبور است با ايران پاي ميز مذاکره بنشيند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "فارين پاليسي"؛ کوفي عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل متحد که به دنبال افکار و انديشه هاي تازه اي براي پايان دادن به خشونت ها در سوريه است، هفته گذشته پيشنهاد کرد از ايران نيز دعوت شود به جمع کشورهاي آمريکا، روسيه و ديگر قدرت هاي جهاني و منطقه اي که به دنبال طرحي براي انتقال قدرت سياسي در سوريه هستند، بپيوندد.

اين طرح بلافاصله مورد استقبال مسکو که پيشنهاد کرده ميزبان اين "گروه تماس" براي يک کنفرانس بين المللي باشد، قرار گرفت و به سرعت از سوي دولت اوباما که مدعي است تهران بخشي از مشکلات سوريه است و شريک صلح قابل اعتمادي نيست، رد شد.

اما چرا عنان خواستار حضور ايران در طرح صلح شده، در حاليکه ايران از دولت سوريه حمايت مي کند و مشارکت ايران چه تاثيري ممکن است بر بحران سوريه داشته باشد؟

تيم مذاکره کننده عنان معتقدند که بجاي ناديده گرفتن ايران، بهترين کار آن است که ايران را در کنار خود داشته باشند.

احمد فوزي، سخنگوي کوفي عنان در اين باره مي گويد: "در اين بحران، ايران بازيگر کليدي است و اگر قرار است گروهي داشته باشيم که بگويد براي سوريه چه بايد کرد، در اين صورت نمي توان اين حقيقت را ناديده بگيريم که ايران مهره اي اصلي است".

تصميم براي شرکت دادن ايران در جمع گروه تماس، از يک حکم ديپلماتيک قديمي سرچشمه مي گيرد. اين حکم مي گويد؛ شما بايد با دشمن خود صلح کنيد نه با دوست خود.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد؛ از نظر کوفي عنان دعوت از ايران به معني دعوت از هر کشور صاحب قدرت و نفوذ براي پيشبرد فرآيند مذاکره در اردوگاه صلح است.

ايالات متحده _تحت حکومت هم دولت هاي دمکرات و هم جمهوريخواه_ پذيرفته است که براي حل مناقشات منطقه اي در افغانستان و تا حدودي در عراق، بايد با ايران دور يک ميز بنشيند.

ايالات متحده با اعلام دور ديگري از تحريم ها عليه ايران، نااميدي خود به روند مذاکرات را نشان داد. در حالي که دولت اوباما احتمال نقش ايران در فرآيند صلح سوريه را منتفي ندانسته، در برابر آن هم واکنش سردي نشان داده است.

موضع رسمي ايران در مورد سوريه، آن است که از يک طرف در ملاء عام خواستار ايجاد اصلاحات و برقراري آشتي است.

"برت شافر" کارشناس مسائل سازمان ملل در موسسه آمريکايي اينتر پرايز، مي گويد: فکر مي کنم روس ها، چيني ها و ايرانيان قصد دارند از هر فرصتي استفاده کنند تا اين فرآيند صلح تمديد شود و چند کشور غربي از جمله آمريکا، مايلند با دولت اسد برخورد کنند.

وي گفت: طرح کوفي عنان اقدامي است که به منظور جلوگيري از رويارويي طرفين، طراحي شده است.

ريچارد گوان، عضو مرکز همکاري هاي بين المللي دانشگاه نيويورک، مي گويد؛ تصميم کوفي عنان در باز نگهداشتن کانالها به روي ايران درست است، اما کوفي عنان براي حاميان خارجي سوريه، بيش از حد احترام قائل است.

به نظر مي رسد؛ گوان مايل نيست نفوذ ايران در منطقه را ببيند. اين امر، اين تفکر را تقويت مي کند که عنان به دوستان سوريه در مسکو و تهران بسيار متکي است.

ماه ها است که آمريکا و اروپايي ها ايران و روسيه را به تجهيز دمشق متهم مي کنند.

از نظر آمريکا، مذاکره با ايرانيان در سال انتخاباتي به لحاظ سياسي، ناشي گري و خامي است، اما يک جنگ گسترده تر در سوريه هم يک مشکل است.

اين کار به مزاق واشنگتن خوشايند نيست، اما گاهي اوقات شما براي آنکه کاري را انجام داده باشيد، مجبوريد به کار ناخوشايند، تن بدهيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار