هجدهمین پاتوق هنری خانه عكاسان ایران در حالی برگزار شد ، كه شركت كنندگان برضرورت حضور نقد در حوزه عكاسی ایران تاكید كردند .

 به گزارش باشگاه خبرنگاران از حوزه هنری ، در اینجلسه با محوریت  «اقتصاد در عكاسی » در گالری شماره یك خانه عكاسان ایران برگزار شد ، رسول اولیا زاده مدیر خانه عكاسان ایران گفت : من جریان عكاسی  را به 4 سیكل تقسیم می كنم كه در سیكل اول فرد با اصول اولیه و تكنیك های های عكاسی آشنا می شود، در سیكل بعدی فرد دانش عكاسی را تبدیل به تجربه های عملی می كند و در سیكل سوم می خواهد با تكیه بر تجربه ها و اندوخته هایش آثار خود را به معرض دید بگذارد ، در این نقطه هنر جو نیازمند نقد و مشاوره در جهت تبدیل اندوخته های عملی اش به آثار قابل ارائه است.
وی ادامه داد: در سیكل چهارم فرد از خودش متوقع شده و می خواهد وارد بازار كار شود و برایش جنبه انتفاعی داشته باشد، بسیاری از هنرجویان مایلند بدون طی كردن سه سیكل اول ، خیلی زود وارد سیكل چهارم شوند كه این غیر قابل قبول و برای روند رشد جامعه عكاسی مضر است.
مدیر خانه عكاسان ایران در ادامه با تاكید بر عنصر نقد افزود : وجود نقد علمی و درست بزرگترین عامل پیشرفت عكاسی است، اگر نقد وجود داشته باشد هیچ كس وارد حوزه دیگران نمی شود و ما دیگر شاهد بی حرمتی از سوی هنرجو به سوی استادان خود نخواهیم بود.
اولیا زاده خاطر نشان كرد : گاهی دیده می شود كه مدیران ما در حوزه عكاسی فقط به دنبال آمار و نمودار و بیلان های كاری خود هستند بدون آنكه به اهمییت نقد و خروجی آثار نقد شده دقت داشته باشند.
اهمییت به اقتصاد عكاسی نقطه آغاز موفقیت یك عكاس است
علیرضا كیا ( مدیر اولین اكسپوی عكاسی ایران ) هم در ادامه این نشست  با تایید روند سیكل های مورد نظر اولیاء زاده افزود : من فقط یك عكاسم و قصد دارم در ابتدا در مورد عكاسی صحبت كنم . عكاسی یك فرهنگ دارد و فرهنگ عكاسی ما با دنیا فرق دارد ، البته می توان گفت سیكل هایی كه به آنها اشاره شد در فرهنگ آنها وجود دارد.
وی ادامه داد : در گشت و گذاری كه در سایت ها داشتم با جملات قصاری مثل " تو فقط یك دوربین داری ، فكر نكن عكاسی " روبرو شدم كه این حاصل یك كم بینی است و یا گاهی یك عكاس فكر می كند به هر جا وارد شود باید به احترام اش همه برخیزند این هم یك بزرگ بینی مفرط است و برای رشد عكاسی مضر است.
این هنرمند در ادامه داد : اقتصاد مخصوص عكاسی نیست ، مربوط به همه هنرها است ،  این در حالی است كه ما هنوز نتوانستیم فرهنگ اقتصادی هنر رو جا بیندازیم ، چرا كه باید به این نقطه از درك عكاسی برسیم كه هزینه خرید دوربین و تعمیر و نگهداری آن باید از خود عكاسی تامین شود ، عكاسان باید بتوانند با تجربه فیلد های مختلف عكاسی و آشنایی با ذائقه مخاطبان و آگاهی از قوانین بین المللی اقدام به عكاسی و عرضه آثار خود بپردازند.
وی در ادامه سخنان اش و با اشاره به تجربه اش از اولین اكسپوی عكس ایران گفت : سال 86 در اكسپو فریمی از پرتره یك بسیجی كه بسیار هم از نظر تكنیكی عكس قابل قبولی بود را برای عرضه انتخاب كردم، بسیاری معتقد بودند عكسی با موضوع جنگ و دفاع مقدس فروش نمی رود اما من اینگونه فكر نمی كردم و اتفاقا آن عكس به قیمت خوبی به فروش رفت، و دلیل فروش آن اثر آشنایی من به شیوه های بازار یابی و جستجو برای مخاطب خریدار خاص آن بود.
كیا در بخش پایانی سخنانش افزود : برای یك حضور موثر و جهانی نیاز به آشنایی با دنیای شبكه و كاكرد های گروهی و شناخت روش های بازاریابی و عرضه آثار عكاسی است وبرای این كار می توان از افراد متخصص این امر بهره برد و آنها می توانند راهنمایان خوبی در این مسیر تازه باشند./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.