مصونیت سیاسی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه رسما امشب پایان می یابد و با پایان این مصونت پرونده های قضایی متعددی ممکن است علیه او به جریان بیفتد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی اف ام تی وی فرانسه، نگران کننده ترین پرونده برای سارکوزی مسئله تامین غیرقانونی هزینه های تبلیغات انتخاباتی در سال 2007از طرف بتانکور میلیاردر مشهور وارث شرکت لورئال است. قضات به دنبال مدارکی برای پی بردن به اعطای پول نقد از طرف خانواده بتانکور به سارکوزی هستند. وی در آن زمان شهردار شهر نوئی محل اقامت بتانکور بوده است.
به تازگی نیز تحقیقات حول پاتریس دو مستر مدیر سابق امور مالی لیلیان بتانکور متمرکز شده است. وی از ماه مارس به زندان افتاده است. دو مستر همچنین به دادن پول به اریک ورت وزیر سابق سارکوزی و خزانه دار اسبق حزب راستگرای او ام پ متهم شده است. اریک ورت نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و ممکن است پرونده ای علیه سارکوزی باز شود.
همچنین پرونده دیگری در خصوص تامین غیرقانونی پول از جانب رژیم قذافی مطرح است. سایت اطلاع رسانی مدیاپارت مدرکی رسمی از دولت سابق لیبی را منتشر کرده که در آن از توافق میان دو طرف صحبت شده است. سارکوزی از مدیاپارت به اتهام انتشار خبرهای جعلی شکایت کرده است و مدیاپارت نیز به اتهام تهمت از سارکوزی شکایت کرده است.
پرونده دیگر به فروش زیردریایی به پاکستان وسوءقصد کراچی مرتبط است. در این زمینه نیز مسئله ارتشا و تامین غیرقانونی پول برای تبلیغات انتخاباتی در سال 1995 مطرح است. در آن زمان سارکوزی سخنگوی ادوار بالادور بود.
چندین تن از نزدیکان سارکوزی تا کنون در این پرونده تحت پگیرد قانونی قرار گرفته اند.
اما مسئله پایان یافتن مصونیت سیاسی سارکوزی موجب نگرانی شدید دوستان و نزدیکان وی شده است.
آنان از پیامدهای سیاسی گسترده این پرونده ها و احتمال حضور سارکوزی در دادگاه نگرانی عمیقی دارند. در هر صورت راستگرایان این تهدید را جدی گرفته اند.
استفان روزس تحلیلگر سیاسی فرانسوی گفت خانم بتانکور شخصیتی معمولی نیست بلکه چهره ای سرشناس و ثروتمندی نامدار است که پرسشهایی درباره تداخل منافع پدید آمده است. همچنین ابعاد پرونده کراچی بسیار گسترده است. همه این پرونده ها موجب می شود که سارکوزی برای پیشرفت پرونده ها عجله داشته باشد.
سارکوزی در طول دوره ریاست جمهوری اش مدام از دستگاه قضایی فرانسه انتقاد می کرد و اصلاحاتی را در این دستگاه آغاز کرد. وی قضات را افرادی مشابه با منافع سیاسی مشترک توصیف کرده بود.
با توجه به نگرانی نزدیکان سارکوزی ممکن است عواقب وخیمی در انتظار او باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار