از جاذبه های گرشگری سرعین می توان به پیست اسکی آلوارس،روستای بیله درق یا ویلا دره، دره جنگلي اردي موسي و ویند کلخوران و دهكده سنگي و زيرزميني اشاره کرد که یکی از این جاذبه های گرشگری پیست اسکی آلوارس است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل  مجموعه فرهنگي, توريستي و ورزشي آلوارس در يكي از زيباترين نقاط استان از لحاظ گردشگري و در دامنه هاي مرتفع و زيباي سبلان واقع شده است كه بزرگترين پيست اسكي از لحاظ وسعت در ايران است.

اين پيست اسكي در فاصله ۱۲ كيلو متري روستاي آلوارس و ۲۴ كيلومتري سرعين قرار گرفته است و از آنجائي كه پيست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متري از سطح دريا قرار دارد به سبب بارندگي برف فراوان در طول پائيز و زمستان و به جهت دير ذوب شدن برفهاي اين منطقه مي تواند در حدود شش الي هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گيرد كه از اين لحاظ در كشور در رتبه اول است.

از جمله كارهائي كه جهت آماده سازي و بهره برداري از آن انجام شده مي توان به موارد زير اشاره كرد:

-احداث جاده اي آسفالت به طول ۲۴ كيلو متر تا پاي پيست

- نصب و راه اندازي دستگاه و خط تله سي يژ به طول ۱۲۵۰ متر ساخت شركت دو پل ماير اتريش

-نصب و راه اندازي يك خط تله اسكي جهت آموزش و استفاده علاقه مندان

-احداث دو باب ايستگاه كلاسهاي آموزشي ساختمان اداري،مهمانسرا, رستوران,خريد دستگاه برف كوب,هتلي مدرن و مجهز،…

تاریخ روستای آلوارس(آل وارث-آل وارستان-آل پارس)

قدیم ترین روستایی که در دامنه سبلان پا به عرصه وجود گذاشته است روستای آلوارس است. مردی در زمان های قدیم در آن روستا زندگی می کرد که ادعا می نمود وارث این مکان است.بعد از درگذ شت آن پیر مرد طایفه او بنام آل وارث معروف شد. گروهی هم می گویند در روستای آلوارس باغهای بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد وسر و بید تبریزی انباشته بود. نجاران از آن درخت انبوه الور می بریدند و کسانی که از روستا همجوار خانه می ساختند از روستای آلوارس الوار می خریدند.به خاطر این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به الوارستان معروف شد. گروهی هم می گویند اجداد اهالی این روستا به نژاد پارس می رسد . این روستا را پارسیان در زمانهای بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی کرده اند.به همین خاطر نام آل پارس نیز بر روی آن می نهند.ولی از همه مصطلح تر برای این روستا ،عنوان آل پارس است./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.