"وليد جنبلاط " معتقد است راه حل بحران سوريه در دستان ايران ، روسيه و چين است و بايد کنفرانسي بين المللي درباره تحولات سوريه با حضور اين کشورها برگزار شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الشرق الاوسط  ؛ رئيس جبهه مبارزه ملي لبنان در مصاحبه اختصاصي با اين روزنامه چاپ لندن در پاسخ به اين سئوال که آنچه در سوريه در جريان است جنگ داخلي است يا خير ؟ گفت: مي‌توان با توافقي بين المللي از وقوع اين طرح ويرانگر در سوريه جلوگيري کرد . چرا که کليد بحران سوريه ، بين المللي است و در دستان مسکو و چين قرار دارد. مسکو با همپيمان خود يعني جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند بحران سوريه را حل کند و اگر اين کشورها تمايل زيادي به امنيت، ثبات و منافع خود در سوريه داشته باشند مي‌توانند از طريق «کنفرانس بين المللي درباره سوريه» به توافقي بين المللي دست يابند .

 کنفرانس که همه کشورهاي بزرگ در آن حضور دارند و راه حلي براي نجات سوريه خواهد يافت. درباره اينکه آيا راه دست يابي به راه حلي انتقالي براي سوريه ممکن است يا خير بايد از کسانيکه سئوال کرد که از عمق اوضاع سوريه خبر دارند و اين افراد ايراني ها و روس ها هستند.

جنبلاط در پاسخ به اين موضوع که دست يابي به راه حلي سياسي بين نظام سوريه و مخالفان، واقعي به نظر نمي ‌رسد ، گفت: مخالفان داخل و خارج سوريه از آغاز اعتراض ها نتوانستند به راه حل با نظامي دست يابند که به راه حل امنيتي تکيه کرده بود. ويراني ها، کشتارها و آدم ربايي هايي که در سوريه رخ مي‌دهد، فوق تصور است. ايران، روسيه و چين در طرحي که عنوان آن نجات سوريه از هرج و مرج است يا آنچه جنگ داخلي گفته مي‌شود بايد براي نجات اين کشور اقدام کنند.

وي درباره اينکه آيا خطر تقسيم نژادي يا فرقه اي در سوريه باقي مي‌ماند گفت: با اين مسئله موافق نيستم. تقسيم نژادي و فرقه اي غيرممکن است. آيا روسيه و ايران با هرج و مرج در سوريه موافقت خواهند کرد؟ همچنان معتقدم که امکان دستيابي به راه حلي از طريق برگزاري کنفرانسي بين المللي وجود دارد؛ کنفرانسي که ايران مستقيما يا به واسطه روسيه در آن شرکت کند، اما بايد گفت که وقت تنگ است.


برچسب ها: جنبلاط ، لبنان ، ایران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار