کريم ماسيموف نخست وزير قزاقستان روز گذشته اعلام کرد ، اين کشور به روسيه اجازه داده است پرتاب ماهواره را از مرکز فضايي بايکونور از سرگيرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ريانووستي ؛ روسيه و قزاقستان تاکنون در خصوص منطقه جديدي براي افتادن آوار راکت هاي ماهواره بر روس که از مرکز فضايي بايکونور پرتاب مي شوند، به توافق دست نيافته اند.

اين تاخير از پرتاب يک ماهواره اروپايي رصد اوضاع آب و هوايي توسط روسيه در بيست و سوم ماه مه و پرتاب ماهواره هاي بلاروسي، کانادايي، آلماني و دو ماهواره روسيه در 7 ژوئن جلوگيري کرد.
ماسيموف پس از گفتگو با دميتري مدودوف نخست وزير روسيه اعلام کرد: «ما توافق کرديم قزاقستان به روسيه اجازه اين پرتاب ها را بدهد».

براساس اين گزارش ، قزاقستان تاکيد دارد به منظور استفاده از منطقه جديدي براي افتادن آوار راکت هاي ماهواره بر، دو طرف بايد توافقنامه اي الحاقي به موافقتنامه اجاره بايکونور امضا کنند.
اين موافقتنامه بايد به تاييد پارلمان قزاقستان برسد.

آژانس فضايي قزاقستان اعلام کرده است گفتگوها در خصوص موافقتنامه جديد در سال 2008 آغاز شد ولي کار بر روي پيش نويس اين سند ادامه دارد.

پس از فروپاشي شوروي، بايکونور که در دهه پنجاه ميلادي ساخته شد، توسط روسيه از قزاقستان به مبلغ 150 ميليون دلار در سال تا سال 2050 اجاره شد.

روسيه که همچنين پنجاه ميليون دلار در سال براي نگهداري و تعمير تاسيسات بايکونور هزينه مي کند، قصد دارد به تدريج از اين مرکز خارج شود و پرتاب هاي خود را از مراکز ديگر انجام دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار