علی رغم سفارش های خارجی متاسفانه هنوز سفارشات داخلی از کره و چین دنبال می شود در حالی که موفق شدیم برای کشور های خارجی ساخت کشتی اقیانوس پیمای، را به ثبت برسانیم .

مهدی اعتصام مدیر عامل شرکت صنعتی و دریایی ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصای باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشتی سازی کشور موفق شدیم کشتی اقیانوس پیمای 113 هزار تنی کشتی افراماکس برای شرکت نفت ونزوئلا در ایران بسازیم و در ساخت فرایندی را دنبال می کنیم که در کمتر از 2 سال و نیم، راه اندازی کشتی را اوایل آبانماه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: قراردادی با طرف خارج داریم که 4 کشتی 113 هزار تنی در ایران ساخته شود از این تعداد 2 کشتی در حال ساخت است که در اواخر مهر ماه راه اندازی می شود و بعد از حداکثر 9 ماه کشتی دوم تحویل داده خواهد شد و کشتی سوم و چهارم نیز وسایل و تجهیزات خریداری شده و در حال ترخیص عملیات و پیگیری است.
**** تحویل 4 فروند کشتی تا پایان سال 93
اعتصام اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای 4 فروند در صورت تامین منابع برای ساخت و خرید حداکثر تا پایان سال 93 تمام کشتی ها تحویل داده خواهد شد.
مدیر عامل شرکت صنعتی و دریایی ایران تاکید کرد: یکی از برجستگی هایی که در این پروژه ها دنبال آن هستیم تحقق شعار ما می توانیم در کشور است که توسط متخصصین داخلی و کارشناسان و مدیران برنامه ریزی خوب، انجام شده استفاده حداکثر از ظرفیت تولیدات داخلی و بومی سازی تولیدات با مهندسین صورت گرفته استفاده کنیم از این نظر بیش از 15 قلم کالای اساسی این شناور از داخل و مابقی از خارج تامین شده است.
وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های این پروژه زیر ساخت های لازم برای تولید کارخانه در مجموعه کشتی سازی فراهم کردیم در حال حاضر جرثقیل هزار تنی برای نخستین بار در کشور در حال مونتاژ است امیدواریم عملیات بهره برداری تا پایان تیر ماه آغاز شود که این سرعت عمل در ساخت و ساز را در فرایند کشتی سازی کاهش خواهد داد و ما می خواهیم به نُرم زمان بین المللی مثل کره و چین نزدیک شویم.
اعتصام با بیان اینکه ساخت کشتی سازی در کشور با هدف اقتصادی انجام می شود افزود: کشور ما در منطقه ای قرار دارد که با آب های آزاد در شمال و جنوب کشورارتباط دارد نیاز کشور بخاطر صدور گاز، نفت و سایر محصولات بسیار زیاد به انواع کشتی است و ما در آینده به کشتی ال ان جی نیاز خواهیم داشت باید حتما در فکر ساخت آنها باشیم از این نظر باید در راستای نیازهای خودکفایی داخلی پیش رویم زیرساخت ها فراهم شده و مدیریت برنامه ریز سخت افزار این کشتی 113 هزار تنی بالاترین کلاس های استاندارد کیفیت در حال ساخت هستیم در مقایسه و قابل رقابت، امیدواریم این باور را ایجاد کنیم که صنعت کشتی سازی بسیار مهم و حساس کلیدی است و می تواند اشتغال زایی بالایی را در کشور ایجاد کند.
*** ساخت یک کشتی در کشور برابر با ایجاد هزار شغل پایدار
اعتصام اظهار داشت: ما با درساخت یک فروند کشتی 113 هزار تنی هزار شغل پایدار داریم  اگر همزمان دو تا از شناورها را با هم شروع کنیم به صورت فرایند کارخانه ای تولید کنیم برای بیش از 2 هزار نفر شغل ایجاد می شود. فعال کردن صنایع دریایی در کشور مشکلات اشتغال بسیار بسیار حیاتی موثر است امیدواریم با ساخت این کشتی و با ایجاد اعتماد برای مدیران و مسئولان این فرایند در کشور در حال انجام است حمایت شود.
*** نداشتن سفارش داخلی با وجود ثبت موفقیت ها در کشورهای خارجی
وی با تاکید براینکه علی رغم سفارش های خارجی متاسفانه هنوز سفارشات داخلی در کره و چین دنبال می شود افزود: متاسفانه باید این موضوع را مطرح کنیم که ماسفارش داخلی برای ساخت کشتی در کشور نداریم هنوز سفارشات داخلی در کره و چین دنبال می شود در حالی که موفق شدیم برای کشور خارجی ساخت کشتی اقیانوس پیمای را به ثبت برسانیم .
اعتصام به ویژگی دیگر ساخت کشتی اشاره کرد و گفت: ما در ساخت این کشتی شناور از خارج استفاده نکردیم در صورتی که این کار مهم برای نخستین بار در کشور انجام می شود و از توان متخصصین داخل  در بخش طراحی مهندسی استفاده کردیم و در تقویت نرم افزارها بهره گیری خوبی داشتیم در هر حال یک مزیت ویژه است که ساخت چنین کشتی با عظمتی در فرایند ساخت از متخصصان داخلی استفاده کنیم البته انی موضوع به این معنا نیست که از توان خارجی بهرمند نشدیم بلکه در طراحی و خرید از مشاوران خارجی استفاده کردیم .
مدیر عامل شرکت صنعتی و دریایی ایران، خاطر نشان کرد: ما در بدترین شرایط زمانی که تمامی سعی و تلاش دشمنان ما در ایجاد محدودیت بر اجرای پروژه های ملی مواجه شدیم دوره زمانی به موفقیت برسیم ما توانستیم تمامی محدودیت ها و تحریم هایی که دشمنان برما ایجاد کرده بودند با ایجاد تعاملات مثبت و پیگیری ها و برنامه ریزی های صحیح همه آنها را پشت سر بگذاریم و در این شرایط بحرانی و حساس کالاهای مورد نیاز کشتی ها را از خارج وارد کنیم و شاهد پیشرفت در این پروژه ها باشیم و عملا علی رغم این مشکلات و تحریم ها ما توانستیم شعار ما می توانیم را محقق کنیم./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار