معرفی جاذبه های توریستی، شناسايي ظرفيت‏ ها و پتانسیل ها و تعيين بازارهاي هدف و از همه مهمتر آموزش رمز موفقيت توسعه صنعت گردشگري کشور است.

حسین مهدوی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: درجهان امروزه گردشگری یکی از پررونق ترین فعالیت های اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون دربسیاری از کشورها با رشد سریعتر نسبت به سایر بخش های اقتصادی و با ایجاد فرصت های شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی می شود. امروزه گردشگری به قدری درتوسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آنرا« صادرات نامرئی» نام نهاده اند.
وی تصریح کرد: درتقسیم بندی مهم ترین منابع درآمدزایی در جهان، صنعت اکتشاف نفت و بهره برداری از آن به عنوان پردرآمدترین فعالیت صنعتی مطرح می شود و پس از آن صنعت خودرو سازی و در رتبه سوم گردشگری و جذب گردشگر قرار دارد و این تقسیم بندی از چند جنبه حائز اهمیت است. اولین مطلب قابل توجه آناست که انسان در تولید اصلی ترین منبع درآمدزایی خود هیچ نقشی ندارد زیرا نفت حاصل فرآیندهای بیولوژیک طبیعی است وانسان با استخراج آن، این محصول ارزشمند را به بهره وری می رساند اما باید توجه داشت که  این منبع زوال پذیر است و نمی توان با ترسیم آینده ای روشن از آن به عنوان زیر ساخت اقتصادی نامبرد و اگر از صنعت ماشین سازی بگذریم به گردشگری میرسیم که دومین مطلب قابل توجه از آن سرچشمه می گیرد.
مهدوی اظهار داشت: می توان چنین ارزیابی کرد که گردشگری صنعتی پایدار است و باشتاب جهان به سوی زندگی ماشینی، اهمیت خود را در زندگی فردی و اجتماعی بشر نمایان می سازد. گردشگری سرمایه ای ارزشمند است که می توان باصرف هزینه معمول آغازین، بهره وری پرسود دائمی را از آن انتظار داشت. حال اگر به صنعت ماشین سازی برگردیم، در می یابیم که برخلاف پیشرفت تکنولوژی و طبق پیش بینی کار شناسان در آینده ای نزدیک تحولی اساسی در این چیدمان به وجود خواهد آمد. به طوری که گردشگری با در اختیار گرفتن فناوری های پیشرفته و با توجه به رویکرد کشورها، رتبه اول در آمدزایی ارزی را درکشورهای جهان به خود اختصاص خواهد داد.
این کارشناس ادامه داد: کشورهای مختلف دنیا براساس بازارهاي هدف گردشگران خارجي خود را تعيين و اولويت ‏بندي مي‏ کنند.
وی خدمات بخش اقامت را جزئي از سيستم گردشگري و تابع سياست‏ هاي کلي کشور خوانده و معتقد است: در حال حاضر اقامت گردشگران کشور ما همه زماني و همه مکاني نيست و لازم است براي توزيع اقامت در تمام فصول سال تمهيداتي انديشيده شود.
مهدوی با اشاره به سياست‏ هاي پيش بيني شده در سند چشم انداز بيست ساله کشور ادامه داد: بر اساس اين سند، ايران براي رسيدن به اين اهداف نيازمند اجراي سياست‏ها و برنامه‏هاي کوتاه، ميان و بلندمدت است تا در سال 1404 خود را براي ميزباني از 20 ميليون گردشگر خارجي که حکم صادرات را دارند آماده کند.
به گفته وي در صنعت گردشگري مانند هر صنعت ديگري ، افزايش تقاضا ، عرضه را افزايش مي‏دهد و کشور ما نيز براي موفقيت در اين برهه از زمان بايد با شناسايي و تقويت قابليت‏ هاي انحصاري خود در حوزه‏ هاي درآمدزا و پرطرفدار گردشگري، تقاضاي جهاني را براي استفاده از اين قابليت‏ ها افزايش دهد و به اهداف سند چشم‏انداز 20 ساله دست يابد.
این کارشناس خاطر نشان کرد: برخورداری از بهترین هتل ها، دانشگاه ها و همچنین دانش پزشکی و نیز انواع محوطه ها و آثار فرهنگی، هنری و تاریخی پتانسیل این کشورها را در تمام زمینه ها و شاخه های گردشگری بالا برده است بنابراین باید با صرف هزینه کمتر در زمینه آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و تبلیغات می توان زمینه را برای شکوفایی صنعت گردشگری فراهم کرد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار