اولین نشست همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کشور برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران، دکتر فریدون اکبری عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشور در اولین جلسه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی وسازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کشور در سخنانی با تاکید بر اینکه  گل مایه های دینی و و فرهنگ اصیل ایرانی دو آبشخور زلال و گوارای زبان فارسی است گفت: جام جوهر هر ایرانی زبان فارسی است.

 وی  با بیان اینکه  آموزش زبان فارسی توسط پیشینیان ما با دو اصل "ادب درس "و "ادب نفس "همراه بود تصریح کرد: امروزه" ادب نفس "در دانشگاههای ما جایگاهی ندارد و در این زمینه عقب مانده ایم.  اکبری افزود: در سازمان پژوهش بر 4محور:پژوهش،تدوین-تالیف،آموزش و نوآوری های روشی گام بر می داریم  و باورمان این است که زبان و ادبیات فارسی محملی برای انتقال دو گل مایه ای است که از پیشینیان داریم که امروز کمرنگ شده است.

 وی اظهار داشت: شاکله وجودی هر اهل زبان، خشت وجودی شخصیت افراد در کتابهای آموزش و پرورش12 سال اول تحصیل است.

 عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه آموزش زبان آموزشی مبتی بر یافته ها و نگرش هاست افزود: ما در حوزه زبانی بین آموزش زبان فارسی  و آموزش ادب فارسی مرز قائل هستیم. وی گفت: "زبان" برای خود هنجارهای آموزشی و روشی دارد و " ادبیات" نیز برای خود پهنای بیکرانی دارد.

  اکبری با تاکید بر ضرورت شناسایی صاحبنظران و متخصصان موضوعی در سطح دانشگاهی و غیر دانشگاهی گفت: امروزه کتابهای ما در کشورهای فرامرزی که به زبان فارسی گویش دارند مورد استفاده قرار می گیرد و شناسایی افراد متخصص و صاحبنظر  و قابلیت حضور و بهره گیری از کارمایه های این افراد در آموزش نیروی انسانی برای کشورهایی مانند : هند ،افغانستان و... که زبان فارسی دارند یکی از عملکردها و تجربه های ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کشور است.

 وی با پیشنهاد ایجاد "رشته مهارت های خوانداری و نوشتاری"در دانشگاهها که از سوی محقق برگزیده یونسکو فردوس حاجیان مطرح شدگفت: تلاش در آموزش زبان فارسی و روشها در کشور از وظایف ماست و تحقق آموزش زبان فارسی  با نگاه علمی با ایجاد رشته گرایش های مربوط به آموزش زبان فارسی  در دانشگاهها و دانشکده های ادبیات کشور امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش، فردوس حاجیان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی در این نشست با تاسی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنه ای مبنی بر اینکه" در راه پیشرفت توقف ممنوع" گفت: خلاقیت و سازندگی جامعه را از جمود و سکون فکری خارج می کند.                                                                                       

حاجیان با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی جدا ازهم نیستنداظهار داشت:آموزش و پرورش بستری است برای دانشگاهها و دانشگاهها محلی هستند  برای پرورش و حضور مثمر ثمر افراد در جامعه.
 بنیان گزار مکتب نوین آموزش و برنامه ی خاطره انگیز شهرک الفبا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه همه موفقیت ام در عرصه آموزش از "شهرک الفبا" آغاز شد گفت: آموزش پژوهی  با شور ،شعف و اشتیاق همراه است.
   سرپرست واحدتهران مرکزی با تاکید برمطالعات بین رشته ای در دانشگاهها تصریح کرد: در راستای جذب معلمان که در کتابهای درسی نقش مهمی دارند ایجاد دو رشته "مهارت های خوانداری و نوشتاری" در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاهها ضروری است.
   وی با اشاره به اینکه مسئولین و مدیران در برابر فرزندان این مرز و بوم مسئول هستند افزود: در رنسانس معاصر،با عطر پژوهش پیکره دانشگاه  را از جمود و سکون به حرکت در می آوریم .حاجیان اظهار داشت: با شناسایی صاحبان خرد و اندیشه،متخصصان و پژوهشگران  گامهایی بر میداریم تا  باعث  مثمر ثمر بودن برای آیندگان باشد.
   فردوس حاجیان با تاسی از سخن رهبر انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای مبنی بر اینکه"خودشیفتگی ما را از هدف باز می دارد"تصریح کرد: مراقب باشیم غار پژوهش موجب عزلت ،گوشه گیری و خودشیفتگی مان نشود بلکه عطر حضور پژوهشگران موجب  نوآوری در جامعه شود.

   حاجیان با تاکید بر بیداری تنبلی های ذهنی در دانشگاه گفت: در مدیریت جدید تثبیت استادان و مدیران ،تثبیت فردیتشان نیست بلکه تثبیت ارزشها و تقوای حضورشان در عرصه ارزش و پژوهش است. وی تاکید کرد: استادان باید با عملکردشان معرفت وجود انسانها را پرورش دهند.
      این گزارش حاکی است،دکتر حسین قاسم پور عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این نشست با بیان اینکه فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی  در سطح ملی و فراملی است گفت: مطالعات تطبیقی و فعالیت های این سازمان محدود به یک شهر و استان نمی باشد.
   قاسم پور با تاکید برتاسیس "دانشکده برنامه ریزی درسی" در دانشگاهها گفت:برخی رشته های دانشگاهی هیچ کاربردی در جامعه و به ویژه درحوزه تعلیم و تربیت ندارند و تاسیس "دانشکده برنامه ریزی درسی با 25رشته گرایش مربوط به آن "در دانشگاه ضروری است.
   وی ، ایجادپل ارتباطی بین قرآن وآموزش زبان فارسی،گسترش آموزش زبان فارسی در نهضت سواد آموزی،مطالعات تطبیقی و کشف آخرین یافته های آموزشی زبان ،تدوین مجموعه های آموزشی برای دانش آموزان غیر ایرانی و...  را از جمله فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در سالهای گذشته خواند.
 در بخشهای دیگر این نشست، معاون پژوهش و فناوری واحدتهران مرکزی آمادگی خود را در تصویب و راه اندازی مجلات تخصصی و بهره گیری آن در وب سایت دو زبانه دانشگاه اعلام داشت . دکتر محمد اکوان رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحدتهران مرکزی و همچنین رئیس کمیته تحصیلات تکمیلی دکتری علوم قرآن و حدیث واحدتهران مرکزی گزارشی کوتاه از روند امور پژوهشی و آموزشی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحدتهران مرکزی ارائه دادند.
  گفتنی است؛از نتایج اولین نشست دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحدتهران مرکزی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی کشور می توان به:تاسیسس دانشکده برنامه ریزی درسی ،ایجاد رشته "مهارتهای خوانداری و نوشتاری"در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، تغییرکتابهای ادبیات و علوم انسانی در نظام جدید،ایجاد رشته های تحصیلی جدید درحوزه روشهای تدریس زبان فارسی دردانشگاه ،ایجاد رشته های تحصیلی جدیددرحوزه علوم قرآنی و اسلامی، گسترش فصلنامه های تخصصی علمی پژوهشی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی اشاره کرد. که تمامی این طرح های پژوهشی و آموزشی پیشنهاد مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار