شهادت امام موسي كاظم(ع) در زندان "هارون ‏الرشيد"، تشكيل "جهاد سازندگي" به فرمان "حضرت امام خميني"(ره)، رحلت آیت الله "محمد جواد صافي گلپايگاني"، كشف سرزمين آرژانتين توسط دريانوردان اسپانيا، آغاز بمباران هوايي شهرهاي ژاپن توسط امريكا در جريان جنگ جهاني دوم، کشتار مردم در جريان رأي اعتماد مجلس به عبدالحسين هژير، آزاد سازی منطقه سوق‌الجیشی دهلاویه و ... از مهمترین رویدادهای امروز در تاریخ ایران و جهان است.

شهادت امام موسي كاظم(ع) در زندان "هارون ‏الرشيد" (183 ق)

امام موسي كاظم (ع) در روز يكشنبه هفتم ماه صفر سال 128 ه.ق دیده به جهان گشودند. كنيه ایشان ابوالحسن و ابوابراهيم است و شيعيان و دوستداران لقب "باب الحوائج" به آن حضرت داده اند.

دوران امامت ایشان مقارن بود با سالهاي آخر خلافت منصور عباسي و در دوره خلافت هادي و سيزده سال از دوران خلافت هارون كه سخت ترين دوران عمر آن حضرت به شمار می‌رود. امام موسي كاظم (ع) به امرخداوند متعال و پس از رحلت پدر بزرگوارشان در حالی که حدود 21 سال داشتند به مقام بلند امامت رسيدند و سي و پنج سال رهبری شیعیان را بر عهده داشتند.

‏ ایشان در گسترش شعائر دین سختي‏ هاي فراواني را متحمل شده و ساليان طولاني در زندان هارون الرشيد، خليفه‏ ستم‌پیشه عباسي محبوس گرديدند و پس از پنجاه و پنج سال زندگي در بیست و پنجم رجب سال 183، به دستور هارون در زندان به شهادت رسيدند و بدن مطهرشان در نزديكي بغداد و در محلّي كه امروزه به "كاظمين" مشهور است به خاك سپرده شد.


تشكيل "جهاد سازندگي" به فرمان "حضرت امام خميني"(ره) (1358 ش)

جهاد سازندگي در 27 خرداد 1358 با فرمان امام خميني(ره) تشكيل شد و از همان آغاز كار توانست خيل عظيم نيروهاي دلسوز، جوان و متخصصين متعهد و مسلمان در رشته‏ هاي گوناگون را براي احيا و نوسازي روستاها در ابعاد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به خود جذب نمايد.

به دنبال صدور اين فرمان، اقشار مختلف مردم جهت محروميت زدايي بسيج شدند. خدمات ارزنده جهاد سازندگي علاوه بر سازندگي و آباداني مناطق محروم كشور در طول هشت سال دفاع مقدس، از نقش مؤثر اين نهاد انقلابي در حفظ استقلال و تماميت ارضي ايران حكايت دارد. جهاد سازندگي در سال 1362 تبديل به يك وزارتخانه شد و پس از آن كه در سال 1379 در وزارت كشاورزي ادغام گرديد و وزارتخانه جهاد كشاورزي به وجود آمد.


رحلت آیت الله "محمد جواد صافي گلپايگاني" (1387 ق)

آیت الله صافی در روز 27 شعبان المعظم 1287 ه.ق، در گلپایگان دیده به جهان گشود. از همان آغاز نوجوانی به تحصیل علوم دینی روی آورد. آن فقیه بزرگوار مقدمات و سطوح را نزد پدرش و دیگر دانشوران گلپایگان فرا گرفت و در سال 1305 ه.ق به اصفهان کوچید و از محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی، علامه حاج آقا رحیم ارباب و آیت الله آقا سید حسن چهارسوقی تلمذ کرد. در سال 1311 ه.ق به اخذ اجازه های متعدد اجتهادی نایل آمد. در سال 1327 ه.ق آن مرد بزرگ به زادگاه خویش بازگشت، و تا پایان زندگی در آنجا ماندگار شد.

از جمله اقدامات ارزشمند ایشان، مبارزه بی امان با انحرافات و بدعتهای دینی نظیر مبارزه با بهائیت و تصوف، مخالفت با خانها و فئودالها، رویارویی با کشف حجاب و مفاسد دوران پهلوی و احیای شعائر دینی و بزرگذاشت های مذهبی است که با تلاش و کوشش وی جشن های نیمه شعبان و موالد ائمه اطهار (ع) و عزاداری عاشورا و ایام فاطمیه در گلپایگان رواج و رونق یافت. آن بزرگمرد سرانجام پس از 91 سال زندگی پربرکت، در شب 25 رجب 1378 ه.ق مقارن با شب شهادت حضرت موسی بن جعفر وع) بدرود حیات گفت. پیکر پاکش پس از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) به امر ایشان در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) در نزدیکی ضریح مطهر به خاک سپرده شد.


درگذشت "شاه نعمت اللَّه ولي" (830 ق)

نورالدين شاه نعمت اللَّه بن سيدعبداللَّه‏ كرماني معروف به شاه نعمت اللَّه ولي، از عرفاي نامدار شيعه‏ در سال 730 ه.ق در كرمان به دنيا آمد. طريقه‏ شاه نعمت اللَّه ولي را از افراط و تفريط و عقايد فاسد، مبرّا دانسته ‏اند. همچنين او را پيرو افكار و شارح آثار ابن عربي گفته‏ اند. شاه نعمت اللَّه ولي، سلطان دراويش بود. البته شهرت شاه نعمت اللَّه بيشتر از جنبه‏ تصوُّف است نه شعر و شاعري.

ديوان اشعار وي مشتمل بر چهارده هزار بيت غزليات، مثنويات و رباعيات مي‏ باشد. غزليات او بيشتر بر وحدت وجود و عشق عرفاني است. امانت، شرح گلشن راز، نصيحةُ الملوك و... از جمله آثار اوست. وفات شاه نعمت اللَّه بين سالهای 830 الي 843 ه.ق واقع شده است.


كشف سرزمين آرژانتين توسط دريانوردان اسپانيا (1515م)

در اوایل سده شانزدهم و در سال ۱۵۱۶ میلادی اسپانیایی‌ها وارد آرژانتین شدند. آنان که در جستجوی گنج بودند، این سرزمین را آرژانتین نامیدند که از واژه argentum به معنای نقره یافته شده در برخی از نقاط آن گرفته شده‌است.

سرزمین ریودولاپلاتا شامل آرژانتین، بولیوی، پاراگوئه و اوروگوئه به مرکزیت بوینس آیرس در سال ۱۷۷۶ تحت ریاست نایب السلطنه اسپانیا تشکیل یافت و پس از ۳۰۰ سال در سال ۱۸۱۶ استقلال یافت.


آغاز بمباران هوايي شهرهاي ژاپن توسط امريكا در جريان جنگ جهاني دوم (1944م)

نيروي هوايى امريكا حمله به شهرهاي ژاپن را با بمباران شهر فوكولا در جنوب ژاپن آغاز كرد. اين بمباران‏ها به منظور وادار نمودن توكيو به تسليم شدن انجام ‏شد. در جريان حملات هواپيماهاي امريكايي به شهرهاي ژاپن، ده‏ ها هزار تن از غير نظاميان اين كشور كشته و كارخانه‏ ها و مزارع آن نابود شدند. اين حملات، در نهايت، با بمباران هسته‏ اي دو شهر ناكازاكي و هيروشيما در ماه اوت 1945 و تسليم ژاپن، خاتمه يافت.


پرواز "والنتينا ترشكوا" نخستين زن كيهان‏ نورد به فضا (1963م)

در 16 ژوئن 1963م  سرهنگ دوم والنتينا ترشكوا اولين زن فضانورد جهان از شوروي، پرواز فضايى خود را با سفينه‏ اي به نام وستوك 6 آغاز نمود. او زماني در مدار زمين قرار گرفت كه بيكوفسكي، فضانورد ديگر شوروي، مشغول گردش به دور كره زمين بود. والنتينا ترشكوا كه دو سال بعد از پرواز يوري گاگارين اولين مرد فضانورد جهان به فضا رفت، در مدت 70 ساعت و 50 دقيقه، چهل و هشت بار كره زمين را دور زد.


واقعه کشتار مردم در جريان رأي اعتماد مجلس به عبدالحسين هژير (1327 ش)

پس از سقوط دولت ابراهيم حكيمي، دربار كوشش مي‏ كرد يكي ديگر از ايادي خود را به عنوان نخست وزير به ملت تحميل كند و عبدالحسين هژير، احمد قوام وزير دارايي  براي اين سِمَت نامزد شد اما مخالفت آيت‏ اللَّه كاشاني به عنوان پيشواي مذهبي مردم، مانع اين امر گرديد.هژير برای معرفي كابينه‌اش به مجلس رفت. همزمان جمع كثيري از مردم در منزل آيت‏ اللَّه كاشاني اجتماع كردند و به طرف مجلس حركت کردند.

هنگامي كه نزديك مجلس رسيدند مأموران با گلوله‏ به استقبال مردم آمدند و جمعي را مجروح کردند و تعدادی را به قتل رساندند. با اين شكل، هژیر رأي اعتماد گرفت. حادثه اين روز با عكس العمل شديد مردم مواجه شد. شدت این مبارزات به حدی بود که دولت هژیر در برابر اين اعتراضات يكصد روز بيشتر تابِ نياورد.


تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي (1361 ش)

ايده تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي ابتدا در سال 1361 در جامعه اسلامي دانشگاهيان مطرح شد و به دنبال آن آیت الله هاشمي رفسنجاني رييس وقت مجلس شوراي اسلامي پس از جلب نظر مساعد شورای اقتصاد و اخذ موافقت حضرت امام خميني(ره) موجوديت اين دانشگاه را اعلام كرد و دانشگاه آزاد اسلامي در 27 خرداد به طور رسمي تاسيس شد.

در اسفند ماه 1361، اولين آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در 10 شهر كشور و با حضور 30 هزار شركت كننده برگزار شد كه از اين ميان، 3000 نفر انتخاب و مشغول تحصيل شدند. اساسنامه مصوب سال 1361 تا دي ماه 1364 به تنهايي مبناي كار و حركت دانشگاه بود ولي بعدها اساسنامه جديدي با عنوان قانون تأييد رشته ‏هاي دانشگاه آزاد اسلامي در دهم تيرماه 1369 به تصويب هيئت وزيران رسيد و مبنای کار قرار گرفت.


27خرداد در هشت سال دفاع مقدس


آزاد سازی منطقه سوق‌الجیشی دهلاویه در سال 1360


انهدام پایگاه سازمان منافقین واقع در شهر كهریزه توسط خلبانان نیروی هوایی در سال1365


آغاز عملیات فتح 6 در سال 1366

زمانی‌ که‌ جنگ‌ در جبهه‌های‌ جنوب‌ دچار سکون‌ و عدم‌ تهاجم‌ جدی‌ و گسترده‌ از سوی‌ طرفین‌ نبرد به‌ مواضع‌ یکدیگر شده‌ بود، از سوی‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ یک‌ عملیات‌ محدود و نامنظم‌ در محور شمالی‌ جنگ‌ ترتیب‌ داده‌ شد. نیروهای‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ «رمضان» با کمک‌ معارضان‌ کرد عراق‌ هجوم‌ را آغاز کردند.

این‌ عملیات‌ با هدف‌ انهدام‌ مراکز و تاسیسات‌ نظامی‌ دشمن‌ در منطقه‌ عمومی‌ شمال‌ استان‌ «اربیل» عراق‌ شب‌ هنگام‌ و با رمز «یازهرا(س)» آغاز شد.


آغاز عملیات نصر 3 در جنوب دهلران

اين‌ عمليات‌ محدود و نفوذي‌ را، نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ همانند عمليات‌ نصر2 ، به‌ اجرا درآورد. هدف‌ از انجام‌ عمليات‌ «نصر3 » انهدام‌ توان‌ رزمي‌ دشمن‌ در منطقه‌ «زبيدات» در جنوب‌ محور عملياتي‌ دهلران‌ بود.


برخی رویدادهای 17 ژوئن 


1947: پراودا ارگان حزب كمونيست شوروي طرح مارشال را كه مبتكر آن دولت آمريكا بود به باد انتقاد گرفت و نوشت كه دولت واشنگتن مي خواهد با اين طرح بر اروپاي غربي مسلط شود.


1967: در جريان جنگ داخلي لبنان، فرانسيس امولي سفير آمريكا در بيروت و يكي از همكارانش به نام رابرت وارينگ ربوده و كشته شدند.
    
1977: مهندس« ورنر فون براون» كه براي هيتلر و بعدها برای آمريكا موشك ساخت در گذشت.


2004:   پایان كشمش طولاني و موازي آمريكا، روسيه و چين براي جلب جمهوري پارسي زبان تاجيكستان به نفع روس‌ها. تاجيكان سرانجام در نيمه ژوئن 2004 روسيه را ترجيح دادند و پذيرفتند كه اين دولت همچنان مرزباني از آن كشور با افغانستان را بر عهده داشته باشد.

 
برای مشاهده مجله شبانه باشگاه خبرنگاران اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.